Publit tvingas höja tryckpriser igen – men siktar på lönsamhet 2023

Per Helin, VD och grundare Publit. Pressbild.

Publit har under hösten sagt upp personal och meddelade nyligen att de höjer tryckpriserna vid årsskiftet. Men nästa år är planen att bolaget ska vara lönsamt.

Publit har under hösten sagt upp tre personer. Tre anställda berörs av nedskärningarna, två utvecklare och en som arbetat med kundtjänst och sälj. Något som SvB var först att rapportera om. Efter nedskärningarna har man elva anställda.

Det har skapat frågetecken kring hur det egentligen går för Publit, inte minst eftersom bolagets årsredovisning för 2021 ännu inte har godkänts av Bolagsverket. Tvärtom har Publit fått ett föreläggande om att inkomma med ett korrekt underskrivet bokslut. Trots att Publit skickade in handlingar första gången redan i slutet av juni.

– Det har varit ett administrativt maraton. Det har visat sig att Bolagsverket inte kan hantera stämmoprotokoll om är signerade fysiskt och digitalt. Helt plötsligt fick vi meddelande om att vår årsredovisning var ogiltig, säger Per Helin, VD för Publit.

För Boktugg visar han upp årsredovisningen för 2021 som visar en ökad omsättning jämfört med året innan, 38,5 (34,0) Mkr och ett minusresultat på -5,2 (-7,3) Mkr efter finansiella poster. Alltså något bättre siffror än föregående år. I somras gjorde Publit en mindre nyemission, men inte för att täcka underskott. Istället handlade det om personal som köpte in sig i bolaget.

Hur ser det ut ekonomiskt under 2022, omsättning och resultat?
– Lite tidigt att uttala sig om men resultatet blir bättre än 2021, säger Per Helin.

Nyligen valde Publit alltså att minska personalkostnaderna. Enligt Per Helin var det en kombination av tre faktorer som låg bakom beslutet.

  • Nyförsäljningen och lanseringen av Publits lagertjänster har inte mött bolagets prognoser/förhoppningar
  • Den underliggande försäljningen var betydligt svagare i början av hösten
  • Världsläget gör att marknaden i stort är mer osäker. 

– Detta sammantaget gjorde att vi tog beslutet om neddragningar. Dessa neddragningar gör att vi når lönsamhet 2023 och kan växa därifrån, säger Per.

Hur ser tålamodet ut hos investerarna, har ni press på er att visa lönsamhet nu?
– Den långsiktiga planen har varit att visa lönsamhet under 2023. Den planen ligger fast.

Hur har det gått i november och december för er, märker ni en minskad försäljning av pappersböcker eller är det full fart?
– November var vår starkaste månad någonsin och december är mycket bra såhär långt.

Ni lanserade flat rate för tre år sedan och i somras justerade ni prismodellen för digital distribution, har ni märkt någon effekt på tillströmning av förlag efter det?
– Ja, det har vi. Vi har ett stort antal kunder som använder detta och vi ser fortsatt att modellen funkar och att kundstocken växer.

Höjda tryckpriser men ny möjlighet

Den senaste tiden har Publits kunder fått en god nyhet och en tråkig nyhet per mejl. Den tråkiga nyheten är att Publit höjer produktionspriset på tryckta böcker från och med den 2 januari. Beroende på en boks tjocklek och utförande kan det öka priset med 5-10 procent.

Hur mycket är papperspriser respektive tryckeriets kostnader?
– Nästan allt är papperspriser. En liten del är energi.

Hur gör era kunder, märker ni att fpriserna höjs i motsvarande grad eller minskar förlagen sina marginaler?
– De flesta korrigerar priserna så att det slår med motsvarande grad mot kund.

Och så hade Publit en god nyhet till kunderna: Äntligen kan man trycka även på omslagsarkets insida. Något som många kunder har efterfrågat för att exempelvis kunna lägga till information om författare. Men det är även många som frågar efter danskt band, alltså mjukband med flikar.

– Det känns mycket bra att kunna lägga till dubbelsidigt omslag. Vad gäller danskt band så är det fortfarande en utmaning att få till det. Men faktum är att vi kan vara något på spåren. Exakta [tryckeriet som Publit använder] håller på att titta på det i samband med en investering dom gjort, säger Per Helin.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL