Burger King slopar plastleksaker – byts mot barnböcker av svenska författare

Burger King barnböcker
Burger King byter ut plastiga leksaker mot böcker i sina barnmenyer. Mer miljövänligt och dessutom stimulerar man till läsning. Foto: Burger King.

Med start idag börjar Burger King fasa ut plastleksaker i sina King Jr Meals och ersätta dem med böcker. Dessutom satsar man på endast svenska författare. Först ut är Peppy Pals.

– Vi har med spänning sett fram mot denna lansering och det känns mycket roligt att vi nu äntligen är igång. Vi har tillsammans med Toy Promotion och deras nya koncept PromoBook hittat det vi har letat efter, och vi är övertygade om att våra gäster – stora som små – kommer uppskatta vår nya satsning, säger Gabriella Bartlett, Head of Marketing Communication and Media på Burger King i Sverige, i ett pressmeddelande.

Burger King har inför skiftet till böcker tagit hjälp av företaget Toy Promotion som utvecklat ett nytt koncept för ändamålet, vilket fått namnet PromoBooks. Skiftet från plastleksaker till böcker medför miljöbesparingar på omkring 12 000 kg Co2 per leverans, om man jämför den tidigare produktionen i Kina mot den som nu fortsättningsvis kommer att ske i Lettland.

– Det är tydligt att vårt koncept och våra produkter ligger helt rätt i tiden. Vi har produktionen i närområdet i Europa och alla våra böcker är Svanenmärkta. Vi är helt obundna när det gäller innehåll och har därmed en unik möjlighet att introducera olika förlag och författare. Vi är mycket glada över samarbetet med Burger King, som inte bara gäller Sverige och Danmark, utan även hela Europa, säger Per Wahlqvist, ägare och VD på Toy Promotion.

Det blir två olika bokformat: hårdpärmsbok används för barnböcker och mjukpärmsbok för pysselböcker. Båda produkter produceras av en av Europas ledande bokproducenter i Lettland.

– Många ledande aktörer på restaurangmarknaden i Europa lägger stora resurser på att byta ut sugrör och förpackningar i plast, och att då fortsätta med leksaker av plast sänder ut fel signaler. Våra böcker är ett mycket bra alternativ till detta. Det har varit en omfattande process både för oss och vår producent att bli godkända för leveranser till Burger King, men nu är allt på plats och vi kan nu äntligen lansera vårt nya koncept, säger Per Wahlqvist.

15-20 miljoner böcker i Europa

Det blir många plastleksaker som nu byts ut mot böcker framöver när Europas barn äter på Burger King. Exakt hur många vet man inte, men enligt Per Wahlqvist handlar det uppskattningsvis om 15–20 miljoner böcker under 2022.

Hamburgare och böcker har en lång tradition i Sverige, där McDonalds under många år samarbetade med Läsrörelsen och även Max har använt sig av böcker. I höstas inledde Max ett samarbete med Tukan förlag för att dela ut 5 miljoner böcker fram till slutet av 2021.

– Vi är inte först ut på den svenska marknaden med att inkludera böcker istället för leksaker i våra barnmåltider. Men vi är först ut med svanenmärkta böcker som produceras i Europa och som dessutom uteslutande kommer att skrivas av svenska författare. Att vi nu minskar våra klimatavtryck, bidrar till barns läsning och ger en plattform för nya svenska up and coming författare – det är jag enormt stolt över, säger Gustaf Wetterwik, marknadsdirektör på Burger King Skandinavien, i ett annat pressmeddelande.

Uteslutande svenska författare

Burger King har inför övergången till böcker nämligen prioriterat att de ska vara lokalt anpassade för Sverige. Därför har hamburgerkedjan valt att uteslutande samarbeta med svenska författare, som kanske inte är så kända på barnboksmarknaden idag. ”Det innebär inte bara att varje bok får en unik historia, utan även att Burger King kan fungera som en katalysator för författare att nå ut till en större publik”, menar Burger King. 

– Det är en fantastisk känsla att vi även kan erbjuda en plattform för att lyfta nya svenska stjärnskott, säger Gustaf Wetterwik.

Först ut i Burger Kings nya boksatsning är titeln Peppy Pals, där ett gäng djurvänner lär barn om känslor, empati och vänskap på ett lekfullt sätt. Ironiskt nog så användes Peppy Pals-böcker av just konkurrenten Max för fem år sedan i deras Max-boxar.

Men tänk om hamburgerkedjorna framöver kommer att konkurrera med godast hamburgare, krispigast pommes och de bästa barnböckerna? Och kanske är det dags att satsa på böcker även för de vuxna?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,