ANNONS

Intresset för digitala barnböcker ökar – går om deckare på Nextory

Böcker för barn ökar i popularitet på boktjänsten Nextory. Arkivbild: Mats Schagerström/TT.

Det konsumeras allt mer digitala böcker under coronakrisen – speciellt bland yngre. Nu har litteratur för barn gått om den annars väldigt populära deckargenren på boktjänsten Nextory.

Det går bra för de allra flesta boktjänster. Under mars månad ökade antalet nya användare på Nextory med 110 procent, jämfört med samma månad förra året. Även Storytel såg en fördubbling av antalet nya användare under de sista två veckorna i mars, vilket enligt vd:n Jonas Tellander sakar motstycke i företagets historia. De sista två veckorna i mars var de två bästa sett till antalet nya användare på Bookbeat.

ANNONS

En ny trend som företaget Nextory märker av är att försäljningen av barnböcker har ökat markant, och går nu för första gången om den annars omåttligt populära genren deckare.

”Att intresset för barnböcker ökat är en mycket positiv utveckling eftersom en av våra viktigaste målsättningar är att öka läsandet bland barn. Om vi lyckas byta ut en del av den tid som vanligtvis läggs på spel, tv-program och sociala medier mot läsning och lyssning har vi kommit en bra bit på vägen”, säger Camilla Silfvenius, Head of Content på Nextory.

Den bok som toppar barnbokslistan nu är En Minecraft-zombies dagbok 1: Mitt liv som zombie av Zack Zombie, följt av Mat-mysteriet av Lena Lilleste och Bamse och Dunderklockan av Fabian Nordlander, Joakim Gunnarsson och Tomas Tivemark.

Text: Sofia Sundström/TT

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6200 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
TT

TT

Om du frågar någon vem som är Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är chansen stor att svaret blir "TT". Sedan 1921 har vi varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Vi gör andra bättre. Så presenterar sig TT på sin hemsida. Boktugg samarbetar med dem för att få tillgång till fler spännande nyheter och reportage än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se