Bookbeat erbjuder skolelever ljudböcker och eböcker gratis i 2 månader

Jeanette Löfgren, Director Business Development på BookBeat. Foto: Pressbild.

Läromedelsförlagen var tidigt ute att erbjuda sina tjänster gratis till skolor terminen ut. Nu erbjuder Bookbeat skolelever att lyssna på ljudböcker och läsa eböcker i två månader gratis.

”Med anledning av Coronaepidemin behöver skolorna verktyg för att underlätta undervisning och lärande på distans. För att möta detta behov har BookBeat skapat 100 000 presentkort som skolorna gratis kan ansöka om och dela ut till sina elever. Presentkorten ger eleverna två månaders obegränsad digital läsning och lyssning”, skriver Bookbeat i ett pressmeddelande.

– Vi har aldrig fått så många förfrågningar som nu från svenska skolor och lärare om vi kan hjälpa till med att tillgängliggöra litteratur för deras elever i detta extrema läge. Därför bjuder vi på BookBeat närmaste veckorna skolor som skickar in förfrågningar till oss på presentkort som ger två månader gratis läsning eller lyssning. Presentkort som de sedan digitalt kan dela ut till elevernas vårdnadshavare, säger Jeanette Löfgren, Director Business Development på Bookbeat, i samma pressmeddelande.

Vårdnadshavaren kommer vid registrering ha möjlighet att välja om eleven ska ha tillgång till hela utbudet på över 100 000 e- och ljudböcker eller det begränsade utbudet för barn upp till 12 år. I ett första läge har Bookbeat skapat 100 000 presentkort som Sveriges skolor kan ansöka om till sina elever genom att kontakta skola@bookbeat.com.

Är inte risken att det här skapar en gratisspiral i en tid när förlagen behöver sina intäkter mer än någonsin?
– Det här är en extrem situation där vi alla behöver hjälpa till på de sätt vi kan. Många skolor har hört av sig och frågat om möjligheterna att få tillgång till BookBeat till eleverna så de kan läsa och lyssna enkelt, var de än befinner sig. Vi vill givetvis hjälpa till med det och det här är en snabb och smidig lösning, där vi på BookBeat står för hela kostnaden. Vi ersätter förlagen för all läsning och lyssning som eleverna gör, så vi räknar med att det ska kunna ge förlagen ökade intäkter vilket säkerligen är välkommet i dessa tider, säger Jeanette Löfgren till Boktugg.

Har ni sett någon coronaeffekt i övrigt genom fler nya abonnenter eller ökad lyssning/läsning i tjänsten de senaste veckorna?
– Vi ser en klar ökning i intresset för ljudböcker på alla våra tre huvudmarknader Sverige, Finland och Tyskland och hade mitt i allt det här högsta antalet nya användare någonsin under förra veckan. Största effekten ser vi i Finland och Tyskland som har strängare riktlinjer som gör att fler är hemma, men även i Sverige hade vi väldigt många nya användare förra veckan och inflödet har den här veckan fortsatt, säger Jeanette Löfgren.

Man kan förstås tycka att det är ett PR-jippo, på samma sätt som Dagens Nyheters initiativ att låsa upp hela sajten (om man registrerar sig) men det är förstås samtidigt ett bra sätt att locka till läsning i en tid då många elever får betydligt mer skärmtid än vad föräldrarna i vanliga fall skulle önska.

Tidigare har läromedelsplattformar som Gleerups och Digilär erbjudit sina tjänster fritt terminen ut för att underlätta distansundervisning i skolorna. Även ILT:s app Polyglutt ger skolelever tillgång till att läsa böcker i appen gratis i 30 dagar vilket fördubblade användningen av tjänsten över en natt.

LÄS ÄVEN: Test och jämförelse av appar för ljudböcker – Storytel vs Bookbeat vs Nextory vs Bokus Play vs Audible.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL