fbpx

10 saker vi skriver för mycket om på Boktugg

Skriver vi för mycket om kända författare och prisutdelningar? Boktugg rannsakar sitt eget urval av nyheter. Foto: iStock.

Ni borde skriva mer om X och mindre om Y, skriver läsare ibland per mejl. Så vi har rannsakat oss själva och hittat en lista på tio saker som några tycker vi skriver alldeles för mycket om.

Varje dag gör vi på redaktionen medvetna och omedvetna val när vi sållar bland alla nyheter som berör bokbranschen. Inte minst gäller detta alla nya böcker som kommer in. Vilka böcker borde vi recensera? Vilka författare är värda att intervjuas eller uppmärksammas?

Samma sak gäller olika branschnyheter. Är det verkligen en viktig nyhet att världens största bokhandlare köper utomhusreklam i Sverige för miljoner och anlitar en dyr PR-byrå eller ska man bara ignorera det som ett PR-jippo? Ofta får framtiden utvisa, men beslutet måste tas nu.

ANNONS

En bok som vi dissar kan bli en bästsäljare. Ibland har vi intervjun före alla andra, ibland inte. Vi är alltid tacksamma för feedback från läsare och därför sammanställer vi en lista på tio saker som vi skriver alldeles för mycket om och vi försvarar oss med näbbar och klor. Eller erkänner. Nu kör vi!

1. Storytel

Vi har skrivit många artiklar om Storytel. Och Bookbeat. Och Nextory. Kritiken var nog hårdare för två-tre år sedan då en del läsare påpekade att de där ljudböckerna bara stod för en liten del av bokförsäljningen. Det visade sig att det plötsligt blev en rätt stor del och den fortsätter växa. Om vi sedan ger dem för mycket utrymme i förhållande till exempelvis de fysiska bokhandlarna kan förstås diskuteras.

2. Bonnierförlagen

I hård konkurrens med Bonnierförlagen kommer Norstedts förlagsgrupp. De båda storförlagens imprints ger ut mängder av böcker och stora författarskap. Dessutom har de duktiga kommunikationsavdelningar som skickar ut (oftast) genomtänkta pressreleaser och tips. Några läsare tycker att vi borde strunta i storförlagen helt eftersom de ändå får så mycket uppmärksamhet. ”Dagens Nyheter skriver ju bara om Bonnierförfattare, varför ska ni göra samma fel?” Vi försöker balansera genom att ofta intervjua nystartade förlag, men även små och mellanstora som är på väg upp.

3. Bibliotek

Varför skriver ni om biblioteken, det är ju bara en liten liten del av bokbranschen som dessutom köper in allt mindre böcker? Men samtidigt finns det lika många som tycker att vi borde skriva mycket mer om biblioteken och deras roll i framtiden eftersom det är där många läsare fostras. Vi tycker själva att vi skriver för lite om biblioteken. Biblioteksutlåning är fortfarande en viktig intäkt för många författare, det är dessutom en fantastisk arena för samtal kring litteratur. Dessutom är det den del av bokbranschen som har flest anställda som dagligen jobbar med att prata böcker med läsare.

4. Ljudböcker

Kritiken liknar den mot att vi skriver för mycket om Storytel. Att ljudboken trots allt bara är en liten del av marknaden. Men det finns även de som tycker att ljudböcker inte är lika viktigt som ”riktiga” böcker. Å andra sidan får vi ofta mejl från de som tycker att vi borde recensera ljudböcker och skriva ännu mer om ljudboksproduktion och intervjua inläsare. Så som branschen utvecklas tror jag inte att vi kommer att skriva mindre om ljudböcker. Snarare tvärtom.

5. Digitalisering

”Det är mycket tjat om digitalisering”, menade en läsare för tre år sedan. Hen tyckte att bokbranschen redan var väldigt digital och att det visat sig att eböcker och strömmade ljudböcker inte skulle ta död på varken pappersboken eller den fysiska bokhandeln. Jag vågar hävda att vi ännu inte sett den verkliga digitaliseringen av bokbranschen. Vi är mitt uppe i den. Pappersboken kommer säkerligen att överleva länge till, men inte alls på samma sätt som idag. Boktugg kommer även framöver att försöka ligga i framkant när det gäller att bevaka den utvecklingen.

6. Kända författare

”Varför skriver ni bara om redan kända författare? Skriv om små okända författare istället!”, menade en läsare för några månader sedan. Samtidigt finns den omvända åsikten, läsare som vill veta mer om just de allra största författarna. Höra deras perspektiv på bokbranschens förändring, låta dem svara på andra frågor än i tv-sofforna.

ANNONS

7. Egenutgivning

”Varför skriver ni om egenutgivning? Det är ju ingen annan än författaren och de närmast sörjande som bryr sig om de böckerna.” Jo, det finns faktiskt läsare som tycker så fortfarande. Trots att vi haft egenutgivna böcker som toppat försäljningslistor i Sverige och att det dessutom utvecklats till en plantskola för förlagen. Men det är fortfarande lite fult med egenutgivning i Sverige och fortfarande finns det de som rynkar på näsan och ser ner på både egenutgivartjänster och hybridförlag. Omvänt finns det läsare som tycker att vi glömt bort egenutgivarna på senare tid och att det blivit för mycket Bonniers och Norstedts.

8. Topplistor

Varför alla dessa topplistor och tjat om bästsäljare? Skriv mer om de bästa litterära böckerna, de som inte syns på topplistorna. Samtidigt som vi kan se att intresset för topplistorna är stort och att både författare och förlag hör av sig och efterlyser månadstopplistan när den fortfarande inte publicerats flera dagar efter månadsskiftet. Många saknar topplistor för streamingtjänsterna eftersom ljudbokstoppen är rätt ointressant då den endast omfattar styckförsäljning på CD och download. Vi hoppas kunna erbjuda fler topplistor i framtiden.

9. Litterära priser

Speciellt så här års blir det många litterära priser för årets bästa bok och stipendier och vem vet allt. Så vilka priser är värda att skriva om? Hur jämför man tyngden i Nobelpriset, Augustpriset och dussintals andra priser? Är det pengarna eller äran som väger tyngst? Dessutom kan man fråga sig hur vi ska förhålla oss till utländska priser, bara skriva om dem då en svensk författare nominerats eller när boken finns utgiven på svenska? Eller ska man även där gå efter storleken på prischecken? Vi har inget bra svar. Vi är bara människor. Men visst är det kul med priser?

10. Utländska nyheter

Är det verkligen intressant vad som sker i USA, Brasilien, Tyskland, England, Danmark och alla andra länder runtomkring oss? Precis som med litterära priser kan man diskutera när en nyhet är tillräckligt stor för att vara relevant. Storytels allt längre rad av lanseringar på nya marknader möts ofta av gäspningar från vissa, samtidigt som andra följer dem noga (med tanke på att det är ett börsbolag). Är det stort att en svensk författare är såld till ett eller flera nya länder? Är ett nystartat bolag värt att skriva om även om ingen hört talas om det i Sverige? Vi försöker hitta nya trender och för all del böcker och författarskap långt innan de kommit till Sverige. Omvärldsbevakning. Även om Sverige inte är USA brukar många trender leta sig hit därifrån över tid. Och numera kommer trender även från Asien och faktiskt vilket land som helst och växer över världen.

Så vad blir kontentan av det hela? Hur ska Boktugg utvecklas framöver? Vad ska vi skriva mer och mindre om? Till att börja med så uppmanar jag dig att bli en Insider eller att köpa annonsplats på sajten eftersom det är våra intäkter som sätter gränsen för hur mycket journalistik vi har råd med. Och fortsätt skicka in förslag på vad vi ska skriva om till tips@boktugg.se så får vi se.

Boktuggs nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Vi tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen. Kostnadsfritt.
Vi delar aldrig din epostadress med tredjepart. Avsluta när du vill.


❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny