Vi älskar böcker och till vår glädje är vi inte ensamma!
Varje månad kan vi se att över hundratusen svenskar från bokbransch och allmänhet besöker oss. Ni vill läsa om vad som är på gång och över trehundratusen sidvisningar vittnar om att du och alla andra som besöker oss stannar kvar och läser flera artiklar.

”Som avdelningschef på ett Stadsbibliotek är det oerhört viktigt att jag har koll på branschen. Då hjälper det att surfa in på Boktugg med jämna mellanrum. Jag tror många andra bibliotekarier gör samma sak. Allt är samlat på ett och samma ställe. ”

/ Karin Malmström, avdelningschef för Stadsbiblioteket Helsingborg​

Nativeannonsering
Sponsrade annonsmärkta artiklar om böcker och debutanter, även kallat native advertising, som ändå har ett läsvärde. Läs mer om begreppet och hur vi jobbar med det här.

Boktugg hjälper er att skriva en artikel om en författare med en aktuell bok som publiceras i anslutning till bokens utgivning eller senare. Vi intervjuar författare eller förläggare, ni ordnar en bra pressbild. Vid publicering ska boken finnas upplagd i Bokinfo och vara tillgänglig för beställning eller bevakning hos nätbokhandlarna. Den kommer att tydligt annonsmärkas (”sponsrat innehåll”) så att den skiljer sig från övrigt material på Boktugg.

I slutet av Bokartikeln placerar vi en faktaruta om boken inklusive köplänkar till nätbokhandlarna. Har författaren skrivit flera böcker kan vi lista även dessa på ett snyggt sätt.

Textlängd ca 3500 tecken inkl blanksteg.  Annonsen ska vara betald före publicering. Förlag/författare godkänner artikel före publicering.

Vi publicerar Native-artiklarna främst under två olika vinjetter:

Författare i fokus – kan handla om författarens senaste bok eller en hel serie eller ett helt författarskap. Passa på att berätta om ifall du erbjuder något utöver böckerna exempelvis föreläsningar.

Debutant – ta chansen att göra ett bra första intryck och presentera dig som författare. Många är nyfikna på nya författarskap och en bra native-artikel bidrar till detta. På Boktugg har du faktiskt chansen att debutera en andra gång ifall du går från fackbok till skönlitteratur eller omvänt. 

Vi erbjuder även förlag att göra bredare native-artiklar där man exempelvis presenterar sin lista för en säsong och lyfter fram böcker av flera olika författare. Vår rekommendation är dock att fokusera på färre böcker och författarskap för bästa genomslag.

Native-artiklar kan även användas för att marknadsföra evenemang eller tjänster riktade till bokbranschen.

Digitalt magasin med månadens böcker Vårt mål är att samla alla svenska förlags utgivning i en katalog inför varje månad. Vi tar med alla böcker, men de förlag som vill att deras böcker ska synas lite extra köper annonsutrymme. Genom att pressa priset på annonserna och samtidigt se till att den digitala katalogen når ut till återförsäljare, bibliotek och läsare vill vi erbjuda förlagen ett nytt sätt att nå ut med sina titlar. Ett nummer av Magasinet Boktugg når i genomsnitt över 10 000 läsare under de två första månaderna efter utgivning. Här hittar du alla utgåvor av Magasinet Boktugg. Annonspriser, exempel:
  • Helsida 3700 kr (Businesspris* 2500 kr)
  • Omslag på katalogsidor 750 kr/titel (Businesspris* 500 kr/titel)
  • Omslag + text 1500 kr/titel (Businesspris* 1000 kr/titel)
* Abonnenter på Boktugg Business har rabattt på annonsering.
Vi tar emot bokningar löpande och kan i undantagsfall stoppa in annonser även efter publicering mot en extra avgift.
Annonsmaterial till helsidor levereras som färdig pdf, A4-format. Tänk på att inte göra texten alltför liten då många läser på surfplattor eller rentav mobiltelefoner. För mer information och priser på annonsering i nästa katalog, kontakta sales@boktugg.se. Exempel på ett nummer av Magasinet Boktugg. Du hittar den och tidigare utgåvor här.

Fakta
– om Boktuggs läsare

  • 55 procent av läsarna jobbar i bokbranschen
  • 5 procent är journalister
  • en av tio är lärare
  • en tredjedel är storläsare (varav en del tidigare jobbat i bokbranschen)

Läsarna från bokbranschen fördelas på

  • en fjärdedel (24%) författare
  • en tredjedel (31%) förlagsfolk (både anställda och frilansare)
  • en av fem (20%) jobbar i bokhandel
  • en fjärdedel (24%) jobbar på bibliotek

Boktugg har frekventa läsare.

  • Mer än hälften av läsarna i undersökningen besöker Boktugg.se varje vecka, en av tjugo varje dag.
  • Ytterligare en fjärdedel besöker sajten varje månad.
  • (Den sista fjärdedelen svarade att de inte vet hur ofta.)

Nyhetsbrevet är flitigt läst.

  • Mer än hälften av prenumeranterna (55%) läser nyhetsbrevet varje vecka och ytterligare 15 procent varannan vecka.
  • En av tio läser minst ett nyhetsbrev per månad medan en av fem inte vet exakt hur ofta.

Boktugg driver försäljning av böcker.

  • Var fjärde deltagare i undersökningen har köpt en bok efter att ha läst om den på Boktugg. Ytterligare 24 procent svarar att de kanske har gjort det.

(Siffrorna är tagna från en läsarundersökning i juli 2018 bland prenumeranter på Boktuggs nyhetsbrev som besvarades av 688 personer)