Den kinesiska eboksjätten China Literature har börsnoterats på Hongkong-börsen och tog in 8,9 miljarder i nytt kapital. Börskursen rusade och bolaget värderas nu till över 97 miljarder kronor.
Boktugg har tidigare skrivit om den kinesiska eboksmarknaden som är en av världens absolut största även om priserna är betydligt lägre än hemma i Sverige och affärsmodellerna ser lite annorlunda ut.
En av Asiens största börsnoteringar bland techbolag i år är faktiskt China Literature, ett dotterbolag till sociala medie- och gamingjätten Tencent, som fick ett varmt mottagande av investerarna när företaget öppnades för aktiehandel på Hong Kong Stock Exchange den 8 november, skriver Quartz.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
I själva börsnoteringen tog China Literature in hela 8,3 miljarder HKD (motsvarande 8,9 miljarder kronor). Intresset var dock stort, enligt Bloomberg var efterfrågan på aktier 600 gånger (!) större än det antal som släpptes. Efter att ha introducerats på morgonen till ett aktiepris på 55 HKD (motsvarande 59 kronor per aktie) rusade aktien med hela 86 procent under den första börsdagen.
Tencent äger efter noteringen fortfarande 62 procent av bolaget via olika koncernbolag medan Carlyle Group äger 12 procent. Börsvärdet på hela bolaget är nu hela 91 miljarder HKD eller 97,7 miljarder kronor.
China Literature har en katalog bestående av 9,6 miljoner verk av 6.4 miljoner författare. Dessa konsumeras främst genom de två mest kända apparna, QQ Reading och Qudian, men de har även flera nischade varianter, till exempel Readnovel.com som fokuserar på berättelser om högskoleliv och nutida romance.
Användarna köper sina böcker via apparna, ser vad deras kompisar läser, betygsätter och recenserar böcker, samt får rekommendationer baserat på vad de läst och gillat. Förutom böcker från etablerade förlag kan författare själva publicera sina böcker direkt på China Literatures appar.
China Literatures appar gör mer än säljer böcker och ger rekommendationer, de erbjuder flera verktyg som låter läsarna interagera med författare och ger författarna möjligheter att bättre lära känna sina läsare. Med appen QQ Reading kan användarna delta i frågestunder med författare de följer och även skicka mikroöverföringar till författare för att tacka dem för deras arbete.
China Literature tjänar främst pengar genom eboksförsäljning. De första kapitlen är gratis att läsa men för att fortsätta behöver användarna betala 5 yuan/1 000 tecken. Företaget har även en prenumerationstjänst med full access till utvalda titlar. Bokförsäljning är dock bara en del av ekvationen. China Literature tänker också generera inkomster genom att utveckla en del av de publicerade verken på plattformen till film, tv-serier och andra typer av underhållning.
– Efterfrågan växer, speciellt för originalmaterial. Vår katalog kan enkelt bli konverterad till filmer och spel för att maximera räckvidden, berättar co-CEO Liang Xiangdong för Bloomberg.
Den populära nätpubliceringen i Kina har etablerat många nya litterära stjärnor som blivit kända och rika efter att ha publicerat sina tidigaste böcker direkt på nätet. Zhang Wei, en fantasyförfattare som skriver under pseudonymen Tangjiasanshao tjänade motsvarande 16,8 miljoner USD 2015.
Inkomsterna kom främst från licensierat innehåll på betalsajter, främst olika betalläsappar. Marknaden för nätpublicering i Kina har växt med ungefär 20 procent per år sedan 2012, enligt PR-departementet på Pekings Kommunala Kommitté (Publicity Department of the Beijing Municipal Committee).
Företaget China Literature har redan tidigare lanserat en tjänst på engelska och har uttalat att en del av de pengar som kommit in i samband med börsnoteringen ska användas för en internationell expansion.
Tjänar China Literature pengar? Enligt Bloomberg gjorde företaget en vinst på 213,5 miljoner yuan (motsvarande 269 Mkr) första halvåret 2017. Det ska jämföras med en förlust på 2,4 miljoner yuan (3 Mkr) samma period 2016.
För att ge lite perspektiv på ägaren Tencent så ligger de bakom mobiltjänsten WeChat som är mer än bara en meddelandeapp. Den används även för mobila betalningar och ehandel och har över 963 miljoner aktiva användare varje månad. Mer än hälften av användarna spenderar mer än 90 minuter per dag i appen, enligt företaget själva. Hela Tencent har ett marknadsvärde långt över tio cent, faktiskt 3,7 triljoner HKD vilket är nästan 4 triljoner kronor.
Man kan förmoda att WeChat är en rätt hyfsad marknadsföringskanal för eböcker dessutom.
Medförfattare till artikeln: Tina Back.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!