Etik och nyhetsjournalistik

Etik och nyhetsjournalistik
Serie pmj
Författare
Förlag Juridisk reportagebyrå
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor94
Vikt0
Utgiven2006-05-01
SABDgbt
ISBN 9789185333158
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Lagar och etiska spelregler styr media, men tolkningen förändras med samhällsutvecklingen. Namn och bild publiceras i sammanhang där det tidigare varit otänkbart. Mobiltelefoner och digitalkameror har fött s.k. "snaparazzos", nyfikna privatpersoner som säljer bilder. Internet har trissat nyhetstempot tiden för eftertanke har minskat. Hänger pressetiken med i utvecklingen? Hans Månson presenterar ett urval av texter och föredrag om nyhetsjournalistik och etik. Han aktualiserar frågan varje journalist alltid bör ställa sig själv och till intervjuoffer: Varför? Svaren är ingången till kvalitetsjournalistik. Många krönikor har han publicerat i Pressens tidning, (numera Medievärlden). Ofta är han kritisk, alltid har han en åsikt. Och rösten kommer inifrån: Hans Månson är en av våra mest erfarna nyhetsjournalister. Han började skriva i tidningar redan i tidiga tonåren och fick sin första fasta anställning på Tidningarnas telegrambyrå. Han etablerade grävande journalistik på Svenska Dagbladet, ansvarade för Kalla fakta på TV4 de första åren, var inrikeschef på Rapport, bitr. redaktionschef på Aktuellt, redaktionschef på Norrköpings Tidningar och chefredaktör på Sydsvenskan. 2006/07 är Månson gästprofessor i praktisk journalistik på Journalisthögskolan i Göteborg. Därutöver föreläser och undervisar han i andra sammanhang.