Elevdelaktighet i skolan : med visuellt stöd som verktyg

Elevdelaktighet i skolan : med visuellt stöd som verktyg
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor176
Vikt285 gr
Utgiven2023-08-07
SABEab
ISBN 9789177413592

<strong>Visuella redskap f&ouml;r &ouml;kad delaktighet i skolan.</strong>

Det visuella &auml;r ett redskap f&ouml;r &ouml;kad delaktighet. N&auml;r eleven f&ouml;rst&aring;r och slipper l&auml;gga energi p&aring; att tolka, bearbeta och komma ih&aring;g det som s&auml;gs, d&aring; blir hen tryggare och mer handlingskraftig.

I skolans v&auml;rld f&ouml;rlitar vi oss ofta p&aring; det talade eller skrivna ordet. Att anv&auml;nda bilder och annat visuellt st&ouml;d kan k&auml;nnas som n&aring;got extra som tar tid fr&aring;n allt annat. Men t&auml;nk om det inte &auml;r s&aring; kr&aring;ngligt? T&auml;nk om vi kan f&aring; mer delaktiga och engagerade elever och faktiskt spara tid i det l&aring;nga loppet? F&ouml;r att komma dit beh&ouml;ver vi f&aring; rutin p&aring; att &auml;ven anv&auml;nda den visuella kanalen, och det &auml;r en tr&auml;ningssak.

Boken rymmer en m&auml;ngd konkreta exempel, en id&eacute;bank f&ouml;r att utveckla din egen verksamhet. Den &auml;r till&auml;gnad dig som arbetar i skolan och vill l&auml;ra dig mer om olika s&auml;tt att visualisera, till exempel i undervisningen eller n&auml;r du interagerar med eleverna kring aktiviteter och rutiner. Boken riktar sig till alla pedagoger i skolan som l&auml;rare, fritidsledare och fritidspedagoger, elevassistenter/resurser, rektorer och elevh&auml;lsoteamet.

Jenny Karlsson och Anna Morell &auml;r specialpedagoger med l&aring;ng erfarenhet fr&aring;n skolans v&auml;rld. Tillsammans har de skrivit ett flertal b&ouml;cker.

<strong>Sagt om boken</strong>
&quot;Elevdelaktighet i skolan &auml;r en l&auml;ttillg&auml;nglig bok som ger en teoretisk bakgrund till anpassningar med m&aring;let att skapa en begriplig, hanterbar och meningsfull skolmilj&ouml; f&ouml;r alla elever. [...] Tipsen som &aring;terkommer &auml;r relevanta, l&auml;tta att applicera i olika klassrumssituationer och kan anv&auml;ndas &auml;ven i integrerade klasser f&ouml;r att f&ouml;rtydliga instruktion eller information. Helhetsbetyg: 5.&quot;
/Elin Forsgren, BTJ-h&auml;ftet nr 18 2023

&nbsp;