
Mokira: Cliphop

| Serie | Albumserien (9) | 
|---|---|
| Författare | |
| Medverkande | |
| Förlag | Substans | 
| Genre | Musik och dans | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 88 | 
| Vikt | 91 gr | 
| Utgiven | 2025-10-08 | 
| SAB | Ijz Mokira | 
| ISBN | 9789198542387 | 
                Albumserien är en hyllning till den svenska musikhistorien och albumet som format. Bok #9 i serien handlar om Mokiras (Andreas Tillianders) debutskiva Cliphop och är skriven av Johan Jacobsson Franzén.
”Söndagen den 1 oktober 2000 släpptes Cliphop som album nummer fem i Static-serien. Kartongbiten och skivan var lika klarröda som dess direkta föregångare, Jens ’Senking’ Massels Trial, var djupblå. Andreas älskade den knivskarpt koncisa layouten, men han hyste vissa tveksamheter till antistatpåsen – den orsakade nämligen oreda i hans (och Illegals) cd-hyllor. Otvivelaktigt är emellertid att Cliphops musik och emballage står i samklang. Prasslet som uppstår när man öppnar en antistatpåse känns bara det som en försmak av rytmerna på Cliphop.”
Johan Jacobsson Franzén skriver om Andreas Tillianders uppväxt som hängiven synthare i Hässleholm och hur han efter att ha upptäckt Aphex Twin, Pan Sonic och Autechre säljer sina synthar och börjar göra musik på en stationär 133 MHz-dator. Vi får också en bakgrund till glitchen som genre och millennieskiftets glitchetiketter Raster-Noton och Mille Plateaux.
Musikskribenten Johan Jacobsson Franzén har tidigare skrivit för tidningarna Pop, Benno, Sonic, Close-Up, Orkesterjournalen, Gaffa och Lira. Cliphop är hans andra bok.
”Söndagen den 1 oktober 2000 släpptes Cliphop som album nummer fem i Static-serien. Kartongbiten och skivan var lika klarröda som dess direkta föregångare, Jens ’Senking’ Massels Trial, var djupblå. Andreas älskade den knivskarpt koncisa layouten, men han hyste vissa tveksamheter till antistatpåsen – den orsakade nämligen oreda i hans (och Illegals) cd-hyllor. Otvivelaktigt är emellertid att Cliphops musik och emballage står i samklang. Prasslet som uppstår när man öppnar en antistatpåse känns bara det som en försmak av rytmerna på Cliphop.”
Johan Jacobsson Franzén skriver om Andreas Tillianders uppväxt som hängiven synthare i Hässleholm och hur han efter att ha upptäckt Aphex Twin, Pan Sonic och Autechre säljer sina synthar och börjar göra musik på en stationär 133 MHz-dator. Vi får också en bakgrund till glitchen som genre och millennieskiftets glitchetiketter Raster-Noton och Mille Plateaux.
Musikskribenten Johan Jacobsson Franzén har tidigare skrivit för tidningarna Pop, Benno, Sonic, Close-Up, Orkesterjournalen, Gaffa och Lira. Cliphop är hans andra bok.
 
				























