Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass

Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass
Författare
Medverkande
Förlag Lärarförbundets förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor183
Vikt333 gr
Utgiven2009-03-18
SABEab.01
ISBN 9789197761512
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
"Blunda nu så hårt du kan.

Önska så kommer det en tomteman

och trollar oss bort till Sagans land"

Barnen på förskolan Svejserdalen står hand i hand och läser förväntansfullt den magiska ramsan som ska ta dem till Sagans land där vad som helst kan hända.

Pedagogerna på Svejserdalen arbetar med ett sagotema under hela läsåret sagan blir den röda tråd som tillsammans med helhetssynen på lärandet används för att uppnå målen i förskolans läroplan.

Vad barnen lär sig under resorna till Sagans land minns de. De får en låtsasdimension som hjälper dem att vara kreativa och problemlösande, både nu och i framtiden. När pedagogerna möter barnen i lekens och fantasins värld sker allting på ett lustfyllt sätt och nära barnens egna erfarenheter.

Förskolläraren Marie Arnesson Eriksson berättar engagerat, med många exempel och bilder, hur arbetet med ett sagotema i förskolan kan se ut. Boken vill inspirera lärare och rektorer i förskola och grundskola att arbeta på ett nytt sätt med barnens livslånga lärande.

Innehåll:

Förord

En resa till Sagans land

-Bakgrund

 

Saga som grund för lärande

-Fantasiupplevelser som utvecklar

-Traditioner

 

Att välja saga

-Valprocessen

-Olika typer av böcker

 

Lek

-Fantasilek

-Tid till lek

-Väntan och avbrott

-Lek ute

-Pedagogens roll

 

Språk och litteratur

-Ord i vardagen

-Rumsplanering

-Barnboksveckan

-Samlingar

-Basgruppsarbete ger utrymme för språk

-Skriftspråk med hjälp av sagan

-Litterära projekt

-Poesi

-Biblioteket

 

Social kompetens

-Förhållningssätt

-Konfliktlösning med sagofigurer

-Vad vi är bra på

 

Miljö och naturvetenskap

-Miljöarbete med grön flagg

-Skogen

-Vatten

 

Teknik, matematik och naturvetenskap

-Vetenskapsrum

-Snickeriprojekt

-Reflexjakt

-Bygg- och konstruktionslek

-Matematik

 

Skapande verksamhet

-Aktiviteterna

-Bild och form på avdelningarna

-Bild- och formaktivitet

-Rörelse på avdelningarna

-Rörelseaktivitet

-Musik på avdelningarna

-Musikaktivitet

-Drama på avdelningarna

-Dramaaktivitet

 

Sagan på gården och i skogen

-Skogsmiljön introduceras tidigt

-Förhållningssätt

-Fantasilek ute

 

Jämställdhet

-Genusprojekt

 

Handdockor och sagofigurer

-Huvudpersoner

-Docktillverkning

-Handdockor som pedagogiskt redskap

-Sagofigurer som berör

 

Lekmiljöer och rekvisita

-Lekmiljöer

-Rekvisita

 

Ansvarsfördelning och fortbildning

-Ansvarsfördelning

-Gemensam fortbildning

 

Planering

-Avdelningsplanering

 

Dokumentation

-Vad vi har gjort-pärm

-Portfoliometodik

-Individuella utvecklingsplaner

-Utvärdering

 

Föräldrasamverkan

-Första kontakten

-Inskolning

-Föräldramöte i sagans tecken

-Daglig kontakt

-Familjedagar

 

Avslutning av temaåret

-Förskolans dag

-Avsked av handdockor

 

Redaktör: Annika Claesdotter

Fotografier: Marie Arnesson Eriksson

Illustrationer: Anna Bylund (s. 48), Carina Eriksson (s. 150)