Förbjudna njutningar - spår från konsumtionskulturens historia i Sverige

Förbjudna njutningar - spår från konsumtionskulturens historia i Sverige
Medverkande
Förlag Podium
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor349
Vikt662 gr
Utgiven2001-11-01
ISBN 9789197267489
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
... värdefulla bidrag till kunskapen om konsumtionskulturens utveckling ... kan med fördel läsas även av en marknadsföringsintresserad allmänhet. - Anita Mölder, Bibliotekstjänst Vad handlar konsumtion egentligen om? Om nytta eller nöje, om lust eller försakelse? Den här boken innehåller åtta bidrag om konsumtionen i svensk historia under de senaste hundra åren. Sedan lång tid finns två poler i synen på konsumtion. Det ena är den asketiska, som betonar att vi ska vara sparsamma, skötsamma och konsumera på ett klokt och planerat sätt. Å andra sidan finns den hedonistiska polen, den som ger utrymme för njutning, flärd och impulsivitet. Hur har balansen mellan det asketiska och det hedonistiska sett ut? Vilken plats har hedonismen tillåtits ha, och finns det verkligen en skarp gräns mellan strävsamhet och njutning? Den här boken innehåller åtta bidrag om konsumtionen i svensk historia under de senaste hundra åren. De handlar om: vad olika tänkare har sett om människans behov från antiken och framåt. hur varuhuset NK öppnade sina portar och erbjöd en ny miljö för konsumtion en värld där drömmar och flärd kunde levas ut, men också en mötesplats för kvinnor och ett ställe där man skulle kunna göra sina inköp snabbt och rationellt. hur heta strider utkämpades om de nya slag av konsumtion som växte fram efter första världskriget - skönhetsvård, film, cigarettrökning, dans och jazz, och hur många kritiker tyckte att en nöjesinriktad syn på livet slog igenom. hur konstvetaren Carl G Laurin försvarade lyxen, njutningen och det borgerliga goda livet mot vad han såg som den anstormande modernismens trista och kantiga verklighet. hur den ideala semestern har framställts i reklamens bilder. hur reklam och marknadsföring har ändrat sin syn på vad som driver och lockar konsumenten. hur bilden av USA som masskonsumtionens samhälle har lagts fram för svenska läsare. INNEHÅLLSFÖRTECKNING: Orsi Husz och Amanda Lagerkvist Inledning: Konsumtionens motsägelser Peder Aléx Begär eller hushållning: Om behovets historia Orsi Husz Ett nytt sätt att handla. Konsumtionskultur i det tidiga 1900-talets varuhus Martin Gustavsson En traditionell hedonists sorgesång över den asketiska modernismens frammarsch. Carl G Laurin vägrar abdikera Johan Söderberg Kampen om ytan: konsumtion och hedonism i Sverige 1914-1945 Aurora Lewén Den idealiska semestern. Semesterdrömmar i den politiska debatten och i veckotidningsannonser 19381959 Kenth Hermansson I konsumentens spår Amanda Lagerkvist Just for fun bilder av masskulturkonsumtionens Amerika