
Israel i Palestina

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Karneval förlag |
| Genre | Religion |
| Format | Danskt band |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 132 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2026-01-15 |
| SAB | Cmdb |
| ISBN | 9789190102084 |
I Israel i Palestina ifrågasätter den kanadensiske historikern Yakov M. Rabkin flera centrala föreställningar om Israel–Palestina-konflikten och dess rötter.
Han argumenterar för att den sionistiska koloniseringen av Palestina står i strid med judendomens grundläggande värden. Det som utmärker judendomen, menar han, är värden som fred, rättvisa och medkänsla, men den judiska stat som Israel säger sig vara präglas av rasism, militärt våld och erövring.
Han hävdar att sionismen som nationellt projekt inte har lokala rötter, utan är ett barn av västlig kolonialism och östeuropeisk etnonationalism från förra sekelskiftet.
Yakov M. Rabkin är professor i historia vid Université de Montréal och har varit gästprofessor vid universitet i bl.a. Frankrike, Israel, Sydafrika, Ukraina och USA. Han avlade sin doktorsavhandling i vetenskapshistoria vid Sovjetunionens vetenskapsakademi i Moskva. Efter att ha emigrerat 1972 studerade han judendom vid religiösa institutioner och i privata sessioner med rabbiner i Montreal, Baltimore, Paris och Jerusalem. Yakov M. Rabkin är författare till fem monografier och hundratals artiklar och bokkapitel. Hans bok Au nom de la Torah: Une histoire de l opposition juive au sionisme (»I Torans namn: En historia om det judiska motståndet mot sionismen«) har översatts till 14 språk. <a href="https://yakovrabkin.ca/">https://yakovrabkin.ca/</a>
Sagt om Israel i Palestina:
»Yakov Rabkins nya bok erbjuder ett kraftfullt, upplysande och välgrundat perspektiv på sionismen och de ideologiska rötterna till det moderna Israel. Sionismen var inte en religiös judisk rörelse, utan var i många avseenden ett avståndstagande från den rabbinska judendomen från Talmudtiden fram till slutet av 1800-talet. Rabkin förklarar hur 1800-talets europeiska nationalistiska ideologi drev på sionismen, till stor bestörtning för en betydande del av det religiösa judiska samfundet (och även för många sekulära judar). I en tid när den globala debatten rasar om Israels och Palestinas motstridiga anspråk, och kritik mot Israel felaktigt stämplas som antisemitisk, är Rabkin en viktig röst och källa till en djup och ärlig förståelse av konflikten mellan Israel och Palestina.« Jeffrey D. Sachs, Columbia University
»Denna bok är ett måste för alla som är intresserade av att förstå det moderna Israel och dess relationer med både palestinierna och omvärlden. Yakov Rabkin har en djup kunskap om judendomen, sionismen och det judiska folkets historia, vilket gör att han på ett fascinerande sätt kan förklara hur Israel förkroppsligar europeisk etnisk nationalism och står i strid med europeisk liberalism. Han gör det uppenbart att Israel står inför en bekymmersam framtid.« John J. Mearsheimer, Chicago University
»Yakov Rabkin analyserar i detalj den motsättning som finns i Israels kärna: en stat som påstår sig vara judisk, men som agerar i strid med judisk etik. Med kompromisslös precision drar han paralleller mellan belägringen av Gaza och belägringen av Leningrad – en tragedi som hans egen familj genomlevde – och avslöjar Israels militarism som ett djupgående avsteg från judendomens kärnvärden.« Robert Wintemute, King s College, London
»Denna bok är det ultimata motgiftet mot propaganda. Måsteläsning för alla som vill genomskåda lögnerna i en konflikt som är mycket enklare att förstå än många vill få dig att tro.« Rachad Antonius, Université du Québec à Montréal
»När Israel påstår sig vara alla judars stat tar man i praktiken judar världen över som gisslan för sin politik och sina handlingar. När judiska organisationer runt om i världen villkorslöst stöder Israel handlar de som ombud för Israel snarare än som representanter för sina respektive judiska samfund. För att vara mer exakt handlar dessa judar, som identifierar sig med Israel, i en anda av ovillkorlig patriotism och blind lojalitet. Denna israelism, en ställföreträdande identifikation med den sionistiska staten, som odlas i många judiska skolor, på sommarläger och i ungdomsrörelser, har i många fall ersatt traditionell judisk identitet, delvis på grund av att denna nya identitet är mindre krävande. Traditionell judisk identitet bygger på efterlevnad av Toras budord och omfattar både privat och offentligt uppförande och handlande. Israelismen däremot påbjuder inga moraliska eller rituella förpliktelser, samtidigt som den förmedlar en stark känsla av tillhörighet och kollektiv stolthet.« Yakov M. Rabkin
























