
Examensarbetet i lärarutbildningen

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Kunskapsföretaget |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Inbunden |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 105 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2010-05-25 |
| SAB | Ep.04 |
| ISBN | 9789189040748 |
Det är viktigt att det i en utbildning finns inslag som ger deltagarna möjlighet att i
mer sammanhängande form redovisa och tillämpa sina kunskaper. En vanlig form för
detta är examensarbetet, som finns framför allt i sådana utbildningar som har en tydlig
yrkesinriktning. I lärarutbildningarna infördes det tämligen sent, 1993, men är nu en
obligatorisk del. Tanken är, uttryckt i formell kanslistil, att det skall relatera de vetenskapliga
teorier studenten blivit förtrogen med till de kommande arbetsuppgifterna
(Utbildningsväsendets författningsböcker, 1994/95, bil 3). Uttryckt på ett annat sätt:
du skall inse sambandet mellan den teori du lärt dig och den praktiska undervisningsverkligheten,
och du skall få insikt i olika forskningsmetoder och lära dig tillämpa dem,
allt naturligtvis för att du skall bli en bättre lärare. I propositionen En förnyad lärarutbildning
(Prop. 1999/2000:135) preciseras omfånget på examensarbetet till 10 poäng.
























