På spaning efter den tid som kommer : bubblor, skam och andra fenomen

På spaning efter den tid som kommer : bubblor, skam och andra fenomen
Författare
Medverkande
Förlag Roos & Tegner
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor191
Vikt422 gr
Utgiven2020-04-23
SABOp
ISBN 9789188953735
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

"Den här välskrivna och engagerande boken tar pulsen på tidsandan och berättar inte bara vilka vi är utan också vilka vi håller på att bli." Thomas Hylland Eriksen, professor i socialantropologi vid Universitetet i Oslo

All form av framtidsspaning måste börja här och nu, i verklig kunskap om samtiden. Den här boken gräver under ytan och beskriver ett antal fenomen som är betydelsefulla i samtidskulturen: konsumtion, mainstream, hållbarhet, bubblor och äkthet. Utifrån denna djupare förståelse av tidsandan och hur vi människor verkligen är, kan vi se mönster och skönja det som komma skall. Inte som en kristallklar digital bild, utan mer som ett analogt fotografi som håller på att framträda i framkallningsvätskan.

"Eureka! Äntligen en träffsäker uppgörelse med marknadens mirakelkurer, mainstreamkulturens blinda fläckar och ekonomismens och konsumismens konsekvenser." Alexandra Pascalidou, författare och journalist 

"Läste boken med stort intresse. Är helt uppslukad av de här frågorna. Så bra och viktig, hoppas den får så många läsare som den förtjänar!" Helena von Zweigbergk, författare och spanare i P1 

 

Katarina Graffman är doktor i kulturantropologi, forskare, föreläsare och författare. Under två decennier har Katarina hjälpt företag att förstå konsumtionskulturen och människors beteenden. 

Emma Lindblad är doktor i modevetenskap och forskar och föreläser om konsumtionskultur relaterat till vilka vi är och hur vi lever våra liv. Hon är publicerad i vetenskapliga publikationer både i Sverige och internationellt. 

Jacob Östberg är professor i reklam & pr vid Stockholms universitet där han forskar om konsumtionskultur med fokus på hur mening skapas i gränslandet mellan företagens aktiviteter, populärkultur och media, samt människors dagliga liv. Utöver sin vetenskapliga produktion har Jacob skrivit ett flertal böcker.

Katarina och Jacob har tillsammans tidigare gett ut boken "Vi är vad vi köper. Konsumtionskulturen är här för att stanna" (2018).