Från små människor till lärande individer : föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970-2000

Från små människor till lärande individer : föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970-2000
Serie Skrifter om utbildningsprogrammens historia
Författare
Förlag Arkiv förlag/A-Z förlag
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor189
Vikt280 gr
Utgiven2006-09-01
SABBub-c:k.55
ISBN 9789188830289
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900-talet: barn som skilda från vuxna och barn som lika vuxna. För hundra år sedan betonades skillnaderna mellan barn och vuxna i välfärdspolitiken, idag är det tvärtom: barn beskrivs som vuxna. En nyhet är att vuxna också beskrivs som barn alla är lärande individer. Anne-Li Lindgren följer i den här boken synen på barns lek i utbildningsprogram för förskolan från 1970-talet och fram till år 2000. Hon visar hur leken har kopplats till lärande och hur forskare, läromedelsproducenter och förskolepedagoger har använt den i sin kamp om att definiera en god barndom. Dessutom studerar hon hur program och programserier har förhållit sig till de riktlinjer och läroplaner som reglerat förskolans verksamhet.