Ond Musik

Ond Musik
Författare
Förlag Visto förlag
GenreDeckare, thrillers och spänning
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor512
Vikt630 gr
Utgiven2018-10-02
SABHc
ISBN 9789188769350
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Det började långsamt gå upp för honom vad just den här sången skulle betyda. Han ville inte höra. Inte nu. Det var för tidigt. På tok för tidigt. Han försökte resa sig från fåtöljen men insåg skräckslaget att hans fötter var fasttejpade i fåtöljens ben, armarna i armstödet. Samma silvertejp som effektivt hindrade hans rop från att höras längre än fram till tröskeln in till dirigentlogen. 

I Ond musik av Fredrik Österling går revanschlusten som en röd och blodig tråd genom boken. Vad är vi beredda att offra för att nå våra mål? Läsaren får även en hel del inside från den klassiska musikens värld och från politiskt styrda verksamheter.

"Ond musik är en mycket välskriven spänningsroman som utspelar sig i musikmiljö, främst i Sverige men även bitvis i Sankt Petersburg och London. Upptakten är mordet på Antoine Malå, en världsberömd dirigent vars hud hittas avflådd och prydligt hopvikt efter en konsert. Kroppen är borta. Parallellt med polisens officiella utredning, och i största hemlighet, sätts en annan utredningsgrupp ihop. Denna består av Kerstin Armfelt, tidigare chef för Riksmordkommissionen och David Westerdahl, numera avsatt kulturman . Det omaka men revanschsugna paret vet att de spelar ett mycket högt spel, trots detta bestämmer de sig för att satsa allt. Författaren blandar musikens mystiska sidor med politik på högsta nivå på ett övertygande och mycket tillfredsställande sätt. Det är välskrivet och välformulerat, en njutning säkerligen även för icke-spänningsfrälsta..." Publiceras i BTJ-häftet nr 20, 2018. Lektör Kajsa Banck

Fredrik Österling föddes 1966 i Gällivare. Efter en uppväxt som delats mellan hemmanet i Tornedalen, Boulevard de la Villette i Paris och Svartbäcksgatan i Uppsala, studerade han musik på Örebro Musikhögskola och därefter komposition för Lars Johan Werle på Göteborgs Musikhögskola. Vid sidan av komponerandet, som bland annat innehåller nio operor (bland dem Näsflöjten, en satir över svensk kulturpolitik) och nära hundra kör, orkester-, solo- och kammarverk, har Fredrik arbetat med kulturpolitiska frågor och frågor som rör kulturskapares villkor, både som debattör och utredare.

Österling har i två omgångar varit anställd på Kulturdepartementet som utredningssekreterare och ämnessakkunnig. Han var huvudsekreterare i Orkesterutredningen (SOU 2006:34), som utredde de konstnärliga och ekonomiska villkoren för de svenska orkestrarna.

Som chef för Blåsarsymfonikerna i Stockholm förhandlade han fram ett övertagande av Stockholms äldsta konserthus vid Nybrokajen. Huset döptes till Musikaliska och här genomfördes på Österlings initiativ den första jämställda orkestersäsongen, kallad Skippa helskägg.

I dag är Fredrik chef för Helsingborgs Konserthus och Helsingborgs Symfoniorkester. Som konstnärlig chef komponerade Fredrik under 2018 en kantat baserad på ett homofobiskt hatbrev som skickades till honom, efter att han låtit orkestern framföra musik av HBTQ-tonsättare. Kantaten Bögtåget fick sitt namn från ett citat ur brevet, och framfördes i Helsingborg med Helsingborgs Symfoniorkester och Rickard Söderberg som solist.