Förskolekompassen : för dig som möter barn som har svårt att navigera

Förskolekompassen : för dig som möter barn som har svårt att navigera
Författare
Förlag Gothia Kompetens
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor110
Vikt369 gr
Utgiven2015-10-22
SABEa.01
ISBN 9789188099037
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

I varje förskola finns barn med ojämna förmågor. Många situationer i förskolan kan ställa krav som dessa barn inte har färdigheter för att hantera. För att vi ska kunna kravanpassa olika situationer, kompensera för de färdighetsbrister barnet har och hjälpa barnet att träna och utvecklas, behöver vi förstå de bakomliggande orsakerna till själva beteendet, det vill säga vi behöver kartlägga de färdighetsbrister som finns under ytan.

 

Boken <em>F&ouml;rskolekompassen &ndash; F&ouml;r dig som m&ouml;ter barn som har sv&aring;rt att navigera</em>&nbsp;ger dig ett helt&auml;ckande pedagogiskt material f&ouml;r kartl&auml;ggning och situationsanalys. En kartl&auml;ggning g&ouml;r att vi f&ouml;rst&aring;r de bakomliggande orsakerna till sv&aring;righeterna och utifr&aring;n dem kan vi kravanpassa olika situationer, kompensera f&ouml;r de f&auml;rdighetsbrister barnet har och hj&auml;lpa barnet att utvecklas.

&nbsp;

I <em>F&ouml;rskolekompassen</em>, som &auml;r uppdaterad utifr&aring;n Lpf&ouml; 18, finns alla de verktyg som beh&ouml;vs f&ouml;r att skapa en f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r barnets sv&aring;righeter beskrivna som ett sj&ouml;kort som ska st&ouml;dja och lotsa det enskilda barnet.

&nbsp;

<em>F&ouml;rskolekompassen</em> v&auml;nder sig till f&ouml;rskoll&auml;rare och &ouml;vriga yrkesgrupper inom f&ouml;rskolans v&auml;rld som m&ouml;ter barn med oj&auml;mna f&ouml;rm&aring;gor.

Bilagan Lotsens navigeringshj&auml;lp och Checklista finns att ladda ner p&aring; Gothia Kompetens webbplats.

&nbsp;

<strong>Sagt om boken</strong>
&rdquo;Boken &auml;r ett praktiskt, specialpedagogiskt verktyg, den &auml;r v&auml;lstrukturerad och t&auml;ckande och utg&aring;r fr&aring;n praktiska situationer [...] I materialet finns f&ouml;rslag p&aring; hur pedagogen g&aring;r vidare f&ouml;r att kravanpassa och kompensera de oj&auml;mna f&ouml;rm&aring;gorna. H&auml;r finns ocks&aring; st&ouml;d f&ouml;r hur den enskilde pedagogen kan utveckla och g&ouml;ra denna metod till sin egen. Det &auml;r en synnerligen anv&auml;ndarv&auml;nlig och handgriplig bok, ett utm&auml;rkt komplement till f&ouml;rskolans styrdokument.&rdquo;
Ulf M&aring;rtensson, BTJ nr 3 2016

&nbsp;

<strong>Om f&ouml;rfattarna</strong>
<em>Anna Sj&ouml;lund</em> &auml;r beteendevetare, handledare och grundutbildad psykoterapeut i KBT med f&ouml;rdjupning i neuropsykiatri. Anna har arbetat med barn, unga och vuxna med oj&auml;mna f&ouml;rm&aring;gor i 25 &aring;r. Anna fick nyligen Autism och Aspergerf&ouml;rbundets utm&auml;rkelse &rdquo;&Aring;rets pusselbit 2014&rdquo; f&ouml;r sitt arbete med metodutveckling inom omr&aring;det.

<em>Lena W Henrikson</em> arbetar som redakt&ouml;r f&ouml;r tillg&auml;nglig kommunikation/information, &auml;r certifierad i den amerikanske barnpsykologen Ross Greenes metod Collaborative &amp; Proactive Solutions (CPS), utbildad i Studio III (l&aring;gaffektivt bem&ouml;tande) samt har arbetat i olika verksamheter med barn, unga och vuxna med oj&auml;mna f&ouml;rm&aring;gor.