På vetenskaplig grund : Program och teknologi inom skolinspektion
Författare | |
---|---|
Förlag | Södertörns högskola |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 105 |
Vikt | 165 gr |
Utgiven | 2016-09-19 |
ISBN | 9789187843570 |
Skolinspektion förväntas enligt offentliga policydokument leda till en rad positiva effekter för både skolor och elever. Men om man skrapar på ytan – vilka är de bakomliggande idéerna, hur ser strukturerna ut och vad leder egentligen skolinspektion till? I denna rapport presenteras en studie av skolinspektion där företrädare för både Skolinspektionen, skolhuvudmän och skolor intervjuats. Studien visar bland annat att • den vetenskapliga grund skolinspektion vilar på är i flera led tolkningar och sammanfattningar av delvis helt motstridiga forskningsresultat, • skolinspektion tar tid, kraft och resurser från den löpande skolverksamheten, • för att bli granskningsbar reduceras skolans komplexa verklighet till kortfattade presentationer och måldokument. Och inget av detta ger mätbara positiva effekter på verksamheten i klassrummet. Som möjlig väg framåt föreslås att skolinspektionens verksamhet vrids mer mot skolutveckling och främjande granskning. Anders Ivarsson Westerberg är docent i företagsekonomi och verksam vid Förvaltningsakademin, Södertörns högskola.