
Policyidéer för svensk skola

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | SNS Förlag | 
| Genre | Samhälle, politik och debatt | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 144 | 
| Vikt | 210 gr | 
| Utgiven | 2016-03-21 | 
| ISBN | 9789186949778 | 
                Indikationerna på problemen i svensk skola är många. De sjunkande resultaten i jämförande internationella undersökningar är bara ett av dem. Allt fler lämnar skolan utan fullständiga betyg och likvärdigheten i svensk skola ifrågasätts. I denna forskningsrapport ger tre forskare från olika discipliner nationalekonomi, pedagogik och historia sin bild av utvecklingen i den svenska skolan och analyserar dess orsaker. Författarna uppmärksammar kvalitets- och resultatfrågor, lärarnas ställning och utbildning, undervisningskvaliteten, likvärdigheten, resurser och betyg och hur de stora reformerna på 1990-talet verkat. Rapporten avslutas med att de tre författarna pekar ut en möjlig reformdagordning för svensk skola. Författare är JAN-ERIC GUSTAFSSON, professor i pedagogik, Göteborgs universitet, SVERKER SÖRLIN, professor i miljöhistoria, Kungliga Tekniska högskolan och JONAS VLACHOS, professor i nationalekonomi, Stockholms universitet och affilierad forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).            
 
				
























