
Opera som teater: Modern regi på Stockholmsoperan 1919-1923

| Serie | Theatron |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier |
| Genre | Teater |
| Format | Kartonnage |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 245 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 1993-01-01 |
| ISBN | 9789186434144 |
Generellt kan sägas att 1920-talets första år innebar en drastisk omsvängning i relationen mellan musik och teater i Stockholmsoperans nyuppsättningar, vilket medförde ett starkt betonande av teatrala och visuella element. Operaföreställningarna skulle utgöra en konstnärlig helhet präglad av inte bara musiken utan också i hög grad av dekorationer, kostymer, konstnärlig ljussättning och fördjupad rollframställning. Den moderna regins företrädare på Stockholmsoperan såg operakonsten som musikteater.
En operaföreställning skulle ge publiken en stark teaterupplevelse - opera som teater!
En operaföreställning skulle ge publiken en stark teaterupplevelse - opera som teater!























