Skyttegravskriget 1914-1918

Skyttegravskriget 1914-1918
Författare
Medverkande
Förlag Placebo Press
GenreSerier och skämtteckningar
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor124
Vikt895 gr
Utgiven2014-05-20
SABHci
ISBN 9789186119225
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Skyttegravskriget är Tardis mästerverk om det första världskriget, ett ämne han har behandlat med manisk fascination under stora delar av sin drygt fyrtioåriga karriär.

I Skyttegravskriget berättar Jacques Tardi om första världskrigets vanvett och fasor i korta. I mästerligt välkomponerade rutor levandegör han den lilla människans lidande och de styrandes känslolöshet. Som skildring av det krig som skulle lämna öppna sår över en hel kontinent och lägga grunden för Europas fortsatta öde står SKYTTEGRAVSKRIGET sida vid sida med Remarques och Hemingways romaner.

Jacques Tardi (f. 1946) är Frankrikes främsta serieskapare och åtnjuter idag en position som få andra på den globala seriescenen. Hans böcker har erhållit otaliga internationella priser och tillhör de mest översatta hyllade i världen. Hans fascination för, eller besatthet av, ”Det stora kriget” har resulterat i ett flertal verk, varav Skyttegravskriget utan tvekan är det främsta.

Pressröster

”Det här är Frankrikes främsta vuxenserieromantecknare. Han är en helt enastående konstnär. ... brutal närhet ... en oerhört driven grafisk konstnär ... en njutning. Betyg 5 av 5.” (Yukiko Duke, Gomorron Sverige, Svt)

”Äntligen kommer detta mästerverk från på svenska, tack var det nystartade förlaget Placebo Press.” (Mattias Oscarsson, Sydsvenskan)

”Boken är ingen klassisk serieroman, men heller ingen novellsamling. Den är en djupt medkännande och bitvis anekdotisk skildring av franska soldaters vämjeliga västfrontsvardag.” (Carl-Michael Edenborg, Aftonbladet)

”Det finns en lyhörd och närgången berättarvilja i Skyttegravskriget, som gör den alldeles särskild och nästan omistlig i sin krigsgenre. En högljudd fanfar för det faktum att Placebo Press (nyss bildat av Agerings respektive Sanatorium Förlag) finns och verkar, och riktar in sig just på översatta seriealbum. Det är av yttersta betydelse för den internationella scenens framfart i Seriesverige.” (Ida Säll, Svenska Dagbladet)

"Och så nu på svenska, för första gången på många decennier mästaren Jacques Tardi, i översättning av Victor Agering. Det är fantastiskt bra, både för det konstnärliga arbetets skull, den grafiska skönheten i gråskalorna och bildvinklarna, och för vredens skull.” (John Swedmark, Arbetet)

"Tardi är uttrycksfull i både text och bild, ordknappt tydlig och konturskarpt koncentrerad. Nystartade Placebo press, som stolt säger sig ha för avsikt att presentera ”de bästa serierna från hela världen”, har gjort en bra start i och med Tardis album, nu när skotten i Sarajevo snart kommer att eka över Europa." (Jonas Ellerström, Smålandsposten)

”Det är en kulturgärning, för det här kan mycket väl vara den ultimata skildringen av första världskriget. Ett mästerverk, helt enkelt, som du bara måste läsa. Fantastiskt fin utgåva dessutom.” (Marianne Skoglund, Close-Up Magazine)

”... en av Frankrikes främsta serieskapare, ja, närmast en ikon. Med Tardis Skyttegravskriget har förlaget satt ribban högt.” (Peo Rask, NSD)

Skyttegravskriget är ett av Tardis absolut främsta album, kanske hans främsta – och jag vill påstå att det är ett av de bästa seriealbum som någonsin gjorts. Ska du bara köpa ett seriealbum i år, är det det här.” (Pidde Andersson, Toppraffel)

”Gråskalorna bidrar på ett effektfullt sätt till känslan av hopplöshet och monotoni i skildringen av skyttegravarna. När Tardi tecknar ett ansikte rymmer det lika mycket av krigets alla sidor som liken vi får se på nästan varje uppslag.” Betyg: 5 av 5. (Sebastian Lönnlöv, Litteraturmagazinet)

”Det har skrivits hyllmeter och producerats dygnsvis med film om hur hemskt det är med krig, men Skyttegravskriget sticker ändå ut.” (Nils Sjöstedt, Eskilstuna-Kuriren)

”Det är en, kort sagt, helvetiskt bra serie, den bästa Tardi-serien jag läst. [...] och när han som här lyckas i det närmaste perfekt med både manus och teckningar kan jag inte annat än kapitulera som läsare.” (Simon Wigzell, Simon säger)

”I korta rapsodiska berättelser visas något av det bästa jag har sett av mästaren Tardis svartvita teckningar. The Great War har sällan sett så mörkt och tydligt ut som i den här serien. Den mörka stämningen kopplar ett hårt grepp om läsaren, ett grepp som länge stannar kvar.” (Alexander Sanchez, Tidningen Kulturen)