Reklam & retorik

Reklam & retorik
Serie Örebro studies in rhetoric #1
Författare
Förlag Retorikförlaget AB
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor208
Vikt252 gr
Utgiven2004-09-15
ISBN 9789186093266
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala, kulturella och politiska liv. Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre, även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk och teoretisk grund för förståelse av reklam som retorik Boken innehåller 10 fallstudier av reklam - från svenska bilföretags lansering av nya bilmodeller över ett par stora välkända reklamkampanjer under senare år till livsmedelsreklam i dokusåpastil. Med bland annat retoriken som verktyg analyserar författarna reklamens språk och påverkanskraft. De 10 studierna är delade i tre huvudkategorier: Reklamens genrer som analyserar ungdomar och reklam, slogans, tv-reklam och en vinnare av Guldägget, Företagens reklam som granskar reklam från Volvo, SAAB, ICA och H&M samt Reklam och kampanjer som beskriver Bibelkampanjen 2000 och Premiepensionsvalet. Redaktörerna sammanfattar i bokens inledning reklamens utveckling, forskningens syn på reklam samt släktskapet mellan reklam och retorik.