
Auktorskap och musikaliska resurser – experimentellt musikskapande i samverkan

| Serie | ArtMonitor avhandling (111) |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Art Monitor |
| Genre | Konst |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 257 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2025-12-05 |
| ISBN | 9789181154672 |
Auktorskap och musikaliska resurser – experimentellt musikskapande i samverkan är en doktorsavhandling som undersöker hur musikalisk auktoritet verkar och förändras i kreativa processer. Studien befinner sig i skärningspunkten mellan pedagogisk forskning och konstnärlig praktik och bygger på en analytisk autoetnografisk metod där författaren, i rollen som kompositör och forskare, analyserar sin egen praktik i samspel med medskapare. Avhandlingen utforskar hur konstnärliga dimensioner uppstår när auditiva, visuella och kroppsliga resurser används för att stimulera kreativitet och kollektivt musikskapande. Ett särskilt fokus riktas mot hur ljud och visuella symboler, som emojis, kan fungera som verktyg för att skapa musikaliska strukturer och öppna för uttryck bortom traditionella genrer och notationer. Genom multimodala strategier visar studien hur musikaliskt meningsskapande kan ta form i experimentella och kollektiva sammanhang där gränserna mellan komposition och improvisation blir flytande. Resultaten visar att konstnärliga kvaliteter utvecklas i spänningsfältet mellan struktur och frihet, där kontrast, variation och överraskning bidrar till upplevelse av musikalisk helhet. Dessa kvaliteter relateras till livgivande processer som aktiverar kroppen, frigör energi och ger utrymme för att ta plats och ge sig hän. Analysen synliggör hur förhandlingar om musikaliskt auktorskap – auktoritet i musikskapandet – sker i skapandeprocessen och hur dessa dynamiker påverkar både uttryck och upplevelsen av delaktighet. Studien belyser hur kroppens roll som ljudkälla och konstnärlig resurs öppnar för nya sätt att gestalta musik, och hur rummet kan fungera som en aktiv komponent i det konstnärliga arbetet. Genom att iscensätta ett magiskt rum skapas förutsättningar för lekfullhet och konstnärlig frihet, vilket i sin tur stimulerar kreativitet och samverkan. Avhandlingen belyser hur konstnärliga dimensioner framträder i musikskapande praktiker och hur dessa kan förstås i relation till kollektiv och kreativ utforskning. Genom att synliggöra spänningsfält mellan musikskapare, resurser och kontext bidrar studien till en fördjupad förståelse av villkor som påverkar deltagande, uttryck och meningsskapande i musikpedagogiska sammanhang. Om författaren: Dan Alkenäs är konstnärlig universitetslektor i musik samt filosofie doktor i musikpedagogik vid Linnéuniversitetet och verksam som kompositör och forskare med fokus på kreativitet, samspel och musikaliska uttrycksformer i kollektiva processer.























