Spelprogrammering med CDX och OpenGL

Spelprogrammering med CDX och OpenGL
Serie Visual
Författare
Förlag Docendo
GenreDatalitteratur
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor285
Vikt876 gr
Utgiven2006-12-11
SABRdcb
ISBN 9789178827244
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Att programmera spel är roligt och lärorikt men det kan vara svårt att komma igång. När man väl är igång finns mängder av information att fördjupa sig i både i bokform och på nätet, dock främst på engelska. Denna bok passar dig som vill lära dig att göra spel, men även dig som vill lära dig mer om programmering eller komma igång med OpenGL på ett lite mer underhållande sätt.

Boken visar hur du gör flera olika sorters spel, både i 2D och 3D. Du kommer att skapa färdiga spel som går att spela och som du kan sprida vidare. För att få så bra utbyte av boken som möjligt bör du ha grundläggande kunskaper i programmering med C++. Du som kan programmera sedan tidigare, men inte programmerat i C++ får det lite kämpigare, men bör ändå kunna hänga med.

Om du är lärare kan du använda boken som kurslitteratur. Den passar särskilt bra på gymnasiet i Programmering C då CDX är objektorienterat, men även i introduktioner till spelprogrammering och OpenGL på högskolan. Även elever som gör projektarbete kan använda boken för att på egen hand lära sig om spelprogrammering.