
Medvandrare : vägmärken i religionspedagogiken

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | BoD |
| Genre | Religion |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 156 |
| Vikt | 260 gr |
| Utgiven | 2019-04-08 |
| SAB | Eabc |
| ISBN | 9789177859628 |
Medvandrare. Vägmärken i religionspedagogiken. En bok som i sin första form växte fram i sällskap med mina studenter vid teologiska institutionen i Lund. Efter ett antal omarbetade upplager är det nu dags för en grundlig revision och ett nytt namn.
I boken Medvandrare driver jag tesen att lärande är något som sker tillsammans. I generationernas inbördes möten är alla "kunskapare" i sökandet efter handens, hjärtats och tankens kunskap. Med en sådan syn frigörs det vi så gärna kallar objekt och förvandlas till subjekt i lärandet. Subjekt med sin egen historia, sin egen kontext och sitt alldeles egna bidrag till vårt gemensamma kunskapsbygge.
Medvandrare inbjuder till eftertanke inför de värderingar som blir till vägmärken i det pedagogiska arbetet. I sex kapitel inbjuds läsaren att tillsammans med författaren reflektera över svensk och internationell religionspedagogik, olika miljöer för lärande, pedagogiska grundsyner, mål och lärandeprocess och olika former av utvärdering.
I boken Medvandrare driver jag tesen att lärande är något som sker tillsammans. I generationernas inbördes möten är alla "kunskapare" i sökandet efter handens, hjärtats och tankens kunskap. Med en sådan syn frigörs det vi så gärna kallar objekt och förvandlas till subjekt i lärandet. Subjekt med sin egen historia, sin egen kontext och sitt alldeles egna bidrag till vårt gemensamma kunskapsbygge.
Medvandrare inbjuder till eftertanke inför de värderingar som blir till vägmärken i det pedagogiska arbetet. I sex kapitel inbjuds läsaren att tillsammans med författaren reflektera över svensk och internationell religionspedagogik, olika miljöer för lärande, pedagogiska grundsyner, mål och lärandeprocess och olika former av utvärdering.























