Välj bort, välj rätt – avimplementering i skolan

Välj bort, välj rätt – avimplementering i skolan
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor320
Vikt300 gr
Utgiven2025-09-22
ISBN 9789177415190

<strong>Frig&ouml;r utrymme f&ouml;r det som gynnar elevernas l&auml;rande genom att systematiskt ta bort arbetsuppgifter som inte ger resultat.</strong>

M&aring;nga l&auml;rare och skolledare k&auml;mpar f&ouml;r att hinna med och slits mellan det som &auml;r viktigt och det som bara blivit ett m&aring;ste. Men vad h&auml;nder om vi tar bort det som inte har effekt? Om vi i st&auml;llet arbetar med det som &auml;r viktigt, p&aring; riktigt? Skolforskarna Arran Hamilton, John Hattie och Dylan Wiliam menar att vi m&aring;ste v&aring;ga v&auml;lja bort f&ouml;r att g&ouml;ra skolan h&aring;llbar &ndash; f&ouml;r l&auml;rare och elever. I boken V&auml;lj bort, v&auml;lj r&auml;tt &ndash; avimplementering i skolan beskriver de hur det kan g&aring; till.

Pressen p&aring; l&auml;rare och skolledare &ouml;kar. F&ouml;rutom k&auml;rnuppdraget med planering, undervisning, efterarbete och mentorskap l&auml;ggs ofta &auml;ven dokumentationskrav, olika fortbildningsinsatser av varierad kvalitet och nya it-system p&aring; arbetsb&ouml;rdan. Det skapar en stressig arbetsmilj&ouml; och splittrat fokus.

<em>V&auml;lj bort, v&auml;lj r&auml;tt</em> riktar sig till dig som arbetar i skolan och som vill skapa mer utrymme f&ouml;r det som faktiskt g&ouml;r skillnad f&ouml;r elevernas l&auml;rande. Boken handlar om avimplementering: att medvetet identifiera och ta bort, begr&auml;nsa, bearbeta eller byta ut aktiviteter, processer och inslag i skolvardagen som har l&aring;g eller ingen effekt. Det handlar om att arbeta mer fokuserat och smartare f&ouml;r att f&aring; en mer h&aring;llbar vardag och b&auml;ttre resultat.

Med hj&auml;lp av en konkret modell &ndash; de fyra B:na: Bortta, Begr&auml;nsa, Bearbeta, Byta ut &ndash; f&aring;r du verktyg f&ouml;r att analysera arbetsinsatser och prioritera. Du f&aring;r st&ouml;d i att utv&auml;rdera dokumentation, m&ouml;tesstrukturer, planering och undervisningspraktik, minska stress och frig&ouml;ra tid f&ouml;r reflektion, undervisning och kollegialt l&auml;rande samt skapa samsyn i personalgruppen kring vad som &auml;r viktigast.

Boken &auml;r baserad p&aring; internationell forskning och full av praktiska exempel. Den riktar sig till s&aring;v&auml;l l&auml;rare som skolledare.

Arran Hamilton &auml;r utbildningsdirekt&ouml;r vid Cognition Learning Group. Hans huvudsakliga fokus &auml;r att oms&auml;tta forskning till praktisk nytta i stor skala. Han har lett utveckling, genomf&ouml;rande och utv&auml;rdering av omfattande skolutvecklingsprogram i bland annat Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Stillahavsomr&aring;det, &Ouml;stasien och Mellan&ouml;stern.

John Hattie &auml;r professor emeritus vid Melbourne Graduate School of Education, University of Melbourne, medgrundare till Hattie Family Foundation och ordf&ouml;rande f&ouml;r Australian Institute for Teaching and School Leadership. Han &auml;r en av v&auml;rldens mest inflytelserika skolutvecklingsforskare.

Dylan Wiliam &auml;r professor emeritus i pedagogisk bed&ouml;mning vid UCL Institute of Education. Hans forskning har fr&auml;mst fokuserat p&aring; formativ bed&ouml;mning. I dag samarbetar han med l&auml;rare &ouml;ver hela v&auml;rlden f&ouml;r att utveckla s&aring;dana arbetss&auml;tt.&nbsp;

F&ouml;rordet &auml;r skrivet av Pernilla Lundgren, utbildningsexpert, f&ouml;rel&auml;sare och f&ouml;rfattare om bed&ouml;mningsfr&aring;gor och tidigare l&auml;rare, forsknings- och utvecklingsansvarig p&aring; Stockholm stads utbildningsf&ouml;rvaltning och undervisningsr&aring;d p&aring; Skolverket.