Tidiga insatser i förskolan : det kompensatoriska uppdraget

Tidiga insatser i förskolan : det kompensatoriska uppdraget
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor144
Vikt235 gr
Utgiven2025-05-09
SABEmia.01
ISBN 9789177415039

<strong>Kunskap f&ouml;r att oms&auml;tta f&ouml;rskolans kompensatoriska uppdrag i praktiken.</strong>

Alla barn har r&auml;tt till en trygg uppv&auml;xt. F&ouml;r en del barn &auml;r f&ouml;rskolan avg&ouml;rande f&ouml;r att det ska bli verklighet. I <em>Tidiga insatser i f&ouml;rskolan &ndash; det kompensatoriska uppdraget</em> beskrivs hur f&ouml;rskolan kan arbeta f&ouml;rebyggande och fr&auml;mjande f&ouml;r att tidigt uppm&auml;rksamma barns behov och ge st&ouml;d till barn och familjer i utsatta livssituationer. Boken tar sin utg&aring;ngspunkt i skollagen, l&auml;roplanen och barnkonventionen.

Bokens f&ouml;rsta del handlar om f&ouml;rskolans uppdrag att verka kompensatoriskt, om samverkan med v&aring;rdnadshavare, barnh&auml;lsov&aring;rd och socialtj&auml;nst, och om hur orosanm&auml;lningar kan hanteras i praktiken. Den andra delen fokuserar p&aring; det pedagogiska arbetet med barnens trygghet, anknytning, k&auml;nslor, h&auml;lsa och relationer. Genomg&aring;ende varvas forskningsbaserad kunskap och styrdokument med fiktiva ber&auml;ttelser baserade p&aring; verkliga h&auml;ndelser.&nbsp;

I boken f&ouml;rklaras begrepp som bland annat <em>relationell kompetens</em>, <em>trygghetscirkeln</em> och <em>resiliens</em>, och hur dessa kan anv&auml;ndas praktiskt i m&ouml;tet med barn i behov av s&auml;rskilt st&ouml;d.

Boken f&ouml;rklarar ocks&aring; skillnaden mellan att komplettera barns hemmilj&ouml; och att kompensera f&ouml;r brister och tydligg&ouml;r f&ouml;rskolans ansvar i barnets liv n&auml;r f&ouml;r&auml;ldrarna inte f&ouml;rm&aring;r ge den omsorg som beh&ouml;vs.

Reflektionsfr&aring;gor i varje kapitel ger st&ouml;d f&ouml;r kollegiala samtal och utveckling i arbetslaget. Boken riktar sig till alla som arbetar i f&ouml;rskolan.

Gunilla Niss &auml;r f&ouml;rskolepsykolog och f&ouml;rfattare. Hon arbetar med pedagogisk-psykologisk konsultation och handledning f&ouml;r pedagoger inom f&ouml;rskolan.

Christina Widstr&ouml;m &auml;r leg. f&ouml;rskoll&auml;rare och specialpedagog. Hon har arbetat hela sitt yrkesliv i f&ouml;rskolan som barnsk&ouml;tare, f&ouml;rskoll&auml;rare, specialpedagog och nu som bitr&auml;dande rektor i Stockholm stad. Oavsett roll har barnets b&auml;sta och pedagogernas kunskap, arbetss&auml;tt och f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt alltid varit i fokus.

Omslag av Anna S&ouml;derberg.

<strong>Sagt om boken:</strong>
&quot;I <em>Tidiga insatser i f&ouml;rskolan</em> ger Gunilla Niss och Christina Widstr&ouml;m en god &ouml;versikt av vad det kan inneb&auml;ra att arbeta kompensatoriskt i f&ouml;rskolan. [...] Boken rymmer fiktiva ber&auml;ttelser som bygger p&aring; verkliga h&auml;ndelser. Varje kapitel bjuder &auml;ven p&aring; reflektionsfr&aring;gor till underlag och st&ouml;d f&ouml;r kollegiala samtal i arbetslaget. P&aring; s&aring; s&auml;tt &auml;r det h&auml;r en bok att ta del av tillsammans i f&ouml;rskolans arbetslag. Helhetsbetyg: 4.&quot;
/Ulf Malmqvist, BTJ-h&auml;ftet nr 13 2025