Elevhälsa med kartläggning som verktyg

Elevhälsa med kartläggning som verktyg
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt265 gr
Utgiven2022-01-21
SABEmia-c
ISBN 9789177412373

<strong>Hur g&ouml;r man anpassningar som gagnar alla elever och inte utesluter n&aring;gon, oavsett hur deras behov och f&ouml;rm&aring;gor ser ut?</strong>

F&ouml;rfattarna <em>Anna Morell</em> och <em>Jenny Karlsson</em>, b&aring;da specialpedagoger, beskriver ett utbildningskoncept med sex utbildningstillf&auml;llen d&auml;r kartl&auml;ggning av elevers f&ouml;rm&aring;gor och skolans l&auml;rmilj&ouml; &auml;r central. Med kunskap och med en samlad bild av vilken grupp man som l&auml;rare har framf&ouml;r sig, blir det l&auml;ttare att f&ouml;rst&aring; elevernas behov och d&auml;rmed b&auml;ttre f&ouml;rst&aring; vilka anpassningar som beh&ouml;ver g&ouml;ras.&nbsp;

Boken v&auml;nder sig till alla som arbetar med elevh&auml;lsa i skolan, elevh&auml;lsoteamet s&aring;v&auml;l som pedagoger, skolledare och annan personal. Tydligt och pedagogiskt visar den hur man som skola med ett systematiskt arbetss&auml;tt kan skapa en tillg&auml;nglig l&auml;rmilj&ouml;, f&aring; kunskap om bem&ouml;tande och bygga strukturer s&aring; att alla elever blir delaktiga i undervisningen. Boken inneh&aring;ller ocks&aring; f&ouml;rslag p&aring; fr&aring;gest&auml;llningar som stimulerar till reflektioner och kollegialt l&auml;rande. F&ouml;rfattarna hoppas p&aring; s&aring; s&auml;tt ge verktyg som inspirerar och st&ouml;ttar pedagoger och andra som arbetar i skolan att hitta en samsyn kring och l&ouml;sningar p&aring; det som kan upplevas som sv&aring;rt och utmanande i skolans dagliga arbete.

F&ouml;rfattarna utg&aring;r i sitt arbetss&auml;tt fr&aring;n Anna Sj&ouml;lunds och Lena W Henriksons modell f&ouml;r kartl&auml;ggning:&nbsp;Kompassmodellen.

<em>Jenny Karlsson</em> &auml;r i grunden l&auml;rare och har utbildat sig till specialpedagog och speciall&auml;rare. Hon har &auml;ven en master i didaktik.

<em>Anna Morell</em> &auml;r fritidspedagog i grunden och har senare utbildat sig till specialpedagog. Anna har l&aring;ng erfarenhet av arbete inom s&auml;rskolan, men har &auml;ven arbetat inom habiliteringen och centrala elevh&auml;lsan i V&auml;ster&aring;s.