Barnskötare : att främja utveckling och lärande

Barnskötare : att främja utveckling och lärande
Författare
Förlag Gothia Kompetens
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor119
Vikt180 gr
Utgiven2019-10-15
SABEab.01
ISBN 9789177411673
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
<SPAN lang=SV> <P dir=ltr align=left>Barnskötaren ska i sitt uppdrag i förskolan främja barns utveckling och lärande vilket innebär att vara en tydlig del i barnens lärprocesser och medverka i undervisningen. Detta förutsätter att man som barnskötare är insatt i läroplanen, förstår sitt uppdrag och är delaktig i planering och utvärdering av utbildningen.

<P dir=ltr align=left>I boken Barnskötare – Att främja utveckling och lärande möter vi två erfarna och professionella barnskötare. Utifrån egna erfarenheter hämtade från mötet med barnen i vardagen belyser de barnskötarens uppdrag kopplat till läroplanen, Lpfö 18.<FONT face=Garamond,Garamond>

<P dir=ltr align=left>Författarna vill stärka barnskötare i deras yrkesroll och höja statusen för barnskötaryrket, ett yrke med det viktiga uppdraget att ge alla barn i förskolan en bra start i livet.

</FONT> <P dir=ltr align=left>

<FONT face=Garamond,Garamond> <P dir=ltr align=left>Ur innehållet:

<UL>
<P dir=ltr align=left> <LI>Vad säger läroplanen om barnskötarnas roll i undervisningen och det systematiska kvalitetsarbetet?

<P dir=ltr align=left>

<LI>Hur ser barnskötarens uppdrag ut jämfört med förskollärarens och vad innebär ett professionellt förhållningssätt? Det är några frågor som författarna diskuterar.

<P dir=ltr align=left>

<LI>Praktiska råd om till exempel kommunikation i mötet med vårdnadshavare, kollegor och barn.

<P dir=ltr align=left>

<LI>Exempel på hur arbetslag kan arbeta med kollegialt lärande.

</LI></UL></FONT> <P dir=ltr align=left>

<FONT face=Garamond,Garamond> <P dir=ltr align=left>Boken vänder sig till såväl erfarna barnskötare som till dem som är nyutbildade eller som funderar på att utbilda sig till barnskötare. Den kan med fördel användas på barnskötarutbildningen.

<P dir=ltr align=left>

<P dir=ltr align=left>Maria Nygren är utbildad barnskötare med vidareutbildningen Den lärande förskolan på högskolenivå.

<P dir=ltr align=left>Ramona Krantz är utbildad barnskötare och har gått Skolverkets Påbyggnadsutbildning för barnskötare.

<P dir=ltr align=left>Både Maria och Ramona har arbetat i förskola i över 20 år både i kommunal och privat regi.

</FONT></SPAN>