
Kunskapsöversikter : kunskapskrav på ett nytt och översiktligt sätt

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Gothia Kompetens |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Spiralbunden |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 192 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2017-05-30 |
| SAB | Eab |
| ISBN | 9789177410126 |
“Alms material utgör ett mycket väldisponerat, lättanvänt och arbetsbesparande hjälpmedel vid undervisningen och elevbedömningen, samt bör öka möjligheterna till effektiviserad och korrekt läroplanstolkning och precis betygsättning.”
/Ola Svärd, BTJ-häfte nr 18, 2017
<EM>Kunskapsöversikter – kunskapskrav på ett nytt och översiktligt sätt</EM> visar kunskapskraven i en nyskapande layout utan att vare sig ändra innehåll eller förenkla språket. Upprepningar stryks och värdeord bryts ut så att progressionen framgår. <EM>Kunskapsöversikter</EM> säljs med kopieringsrätt för utbildningssyfte på den egna skolan.
I boken finns kunskapskraven för grundskola, särskola och programgemensamma ämnen på gymnasiet, men också unika ämnessammanställningar:
NO-ämnenas kunskapskrav får plats på en enda sida, men upptar nio sidor i Lgr 11. Gemensamma krav förs samman så att likheter framträder. Kunskapsöversikter för gymnasiet visar skillnaderna i kunskapskrav mellan olika kurser inom ett ämne (till exempel matematik och samhällskunskap), och i översikter för svenska/svenska som andraspråk markeras vad som skiljer ämnena åt. Alla kunskapskrav för årskurs 3 återfinns på ett uppslag.
Genom att föra in elevresultat i kunskapsöversikten skapar du en tydlig överblick på elevens kunskapsutveckling som grund för rättssäkra omdömen och betyg.
<EM>Kunskapsöversikter</EM> riktar sig till lärare i grundskola och gymnasium samt till skolledare som vill få överblick på elevers kunskapsutveckling. Boken beskriver hur du sparar tid vid planering och utvecklingssamtal. Den blir ett analysverktyg vid skolutveckling.
<STRONG>Om författaren
</STRONG><EM>Johan Alm</EM> är lärare och skolutvecklare. Hans bok <EM>Lärandematriser</EM> har på kort tid nått en stor publik.
























