Den professionella affärsplanen 2:a upplagan

Den professionella affärsplanen 2:a upplagan
Författare
Förlag Thomson Fakta
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor421
Vikt0
Utgiven2007-10-10
ISBN 9789176102749
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
AFFÄRSPLANEN är ett viktigt verktyg för ledningen av såväl unga som väletablerade företag. Den bringar klarhet i företagets visioner, mål, strategier och handlingsplaner. Affärsplanen används också för att dokumentera företagets situation och planer inför finansiering eller ägarspridning. Handboken introducerar IBVA™-modellen för hur en professionell affärsplan kan byggas upp. IBVA™ står för de fyra huvudblocken i en professionell affärsplans uppbyggnad: ● Information ● Beskrivning ● Vision ● Analys De fyra avsnitten gås igenom systematiskt. Förslag på dispositioner och angreppssätt presenteras fortlöpande i de fyra huvudavsnitten. Checklistor underlättar kontrollen av att alla viktiga frågor behandlas. Handboken innehåller dessutom beskrivningar av: ● Etablerade analysmodeller ● Praktiska modeller för strategisk planering ● Företagsekonomiska begrepp ● Affärsorienterade begrepp ● Finansieringsbegrepp I denna 2:a upplaga av handboken har tillkommit avsnitt om: ● Omvärldsanalys ● Finansiering omfattande olika typer av instrument, stadier, processer och avtal ● Företagsvärdering Handboken presenterar drygt 165 grafiska illustrationer Det finns ett sakordsregister med mer än 450 sökord IBVA™ -modellen illustreras genom affärsplanen för NetGarden AB, ett fiktivt företag som söker riskkapital för den internationella expansionen av sin e-handel med trädgårdsprodukter.