Brittiska humorgiganter : två intervjuer med Ricky Gervais och Eddie Izzard

Brittiska humorgiganter : två intervjuer med Ricky Gervais och Eddie Izzard
Serie Telegram Journalistik
Författare
Förlag Telegram Förlag
GenreTeater
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor35
Vikt49 gr
Utgiven2014-10-16
SABIkz Gervais, Ricky
ISBN 9789174237191
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
De här intervjuerna publicerades ursprungligen i Rocky nr. 2 2006 och Rocky 2005Ricky Gervais och Stephen Merchant är med tv-serierna The Office och Extras Storbritanniens genom tiderna största exportprodukt inom tv-komedi. Ricky Gervais har blivit så stor att traditionella intervjuer inte är att tänka på. Det blir e-mailintervju, vilket är riktigt passande då han är mest känd som kontorschefen David Brent. Det är inte svårt att föreställa sig honom snurrande på stolen i ett kontor samtidigt som han knackar ner svaren på frågorna. Om han inte dikterar dem, förstås. För en manlig ståuppkomiker som gjort sig känd för att bära klänning, högklackat och sminka sig med läppstift går Eddie Izzards Hollywood-karriär som på räls. Från att ha spelat transor och småskurkar får han allt större karaktärsroller, som son till en greve i filmen Revengers Tragedy och att porträttera självaste Charlie Chaplin i The Cat’s Meow. Men det är som ståuppartist som Izzard är mest populär, trots att han i princip övergett sin transvestitpersona. När vi träffas på Royal Viking Hotel ska han uppträda för ett två dagar i rad utsålt Cirkus. Cyril Hellman är prisbelönt journalist och författare. Han har tidigare skrivit böckerna Gå Johnny, gå, gå (2005), Stefan Jarl – en intervjubok (2008) och Mitt mörka hjärta – gangstern och reportern (2011). Han blev 2010 utsedd till Årets krönikör av Sveriges tidskrifter för sina krönikor i Situation Stockholm. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna - i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage - journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt - i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.