
Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Vulkan |
| Genre | Media och kommunikation |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 100 |
| Vikt | 200 gr |
| Utgiven | 2013-02-18 |
| SAB | Bs |
| ISBN | 9789163721830 |
Publikundersökningar har under 2000-talet kommit att bli ett nästintill oumbärlig verktyg i många tidningars redaktionella utvecklings-arbete. Med undersökningsresultat som grund, anpassas mediernas innehåll successivt efter publikens behov och efterfrågan. Men hur har intresset för publikundersökningar sett ut tidigare i mediehistorien? Och i vilken utsträckning har publikstudier legat till grund för förändringar av det redaktionella innehållet? Med publiken i blickfånget studerar morgontidningars arbete med publikundersökningar och publikanpassning under perioden 1930-1980-talet. Genom innehållsanalyser och arkivstudier beskrivs hur redaktionernas fokus på dessa frågor successivt har vuxit fram och etablerats som norm i branschen. I syfte att förstå varför intresset blommade upp vid specifika tidpunkter, görs kopplingar till såväl samhällskontext som branschkultur.
























