Skåne, mat och medier

Skåne, mat och medier
Författare
Medverkande
Förlag Media-Tryck
GenreKulturhistoria och allmän humaniora
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor163
Vikt0
Utgiven2010-11-16
SABQca
ISBN 9789163376627
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Mediers gestaltning av mat och dryck har inte varit ett stort forskningsområde, och att dessutom undersöka kopplingarna mellan mat och plats i dessa gestaltningar är direkt sällsynt. Vi vill i någon mån råda bot på detta genom att i denna bok samla forskare från olika discipliner som från skilda infallsvinklar och tidsepoker analyserar platsens betydelse i representationen av mat och dryck. Den plats som undersöks i boken är Skåne. Så följ med på en resa från Wallanderfilmernas vin och varmkorv, via mjölk och Facebook-upprop, reklamfilm från Tetra Pak, ärtsafari på Bjuvslätten, svält och potatiskravaller i press och klipparkiv, för att så småningom landa i kryddfälten på Österlen och en berättelse om hur den skånska Absolutvodkan hamnade i New Yorks barer.