
Skåne, mat och medier

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Media-Tryck |
| Genre | Kulturhistoria och allmän humaniora |
| Format | Danskt band |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 163 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2010-11-16 |
| SAB | Qca |
| ISBN | 9789163376627 |
Mediers gestaltning av mat och dryck har inte varit ett stort forskningsområde, och att dessutom undersöka kopplingarna mellan mat och plats i dessa gestaltningar är direkt sällsynt. Vi vill i någon mån råda bot på detta genom att i denna bok samla forskare från olika discipliner som från skilda infallsvinklar och tidsepoker analyserar platsens betydelse i representationen av mat och dryck. Den plats som undersöks i boken är Skåne.
Så följ med på en resa från Wallanderfilmernas vin och varmkorv, via mjölk och Facebook-upprop, reklamfilm från Tetra Pak, ärtsafari på Bjuvslätten, svält och potatiskravaller i press och klipparkiv, för att så småningom landa i kryddfälten på Österlen och en berättelse om hur den skånska Absolutvodkan hamnade i New Yorks barer.

























