
Rätt till en ljusnande framtid. Gymnasieelever med svårigheter av DAMP-karaktär.

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | IÖ Respons |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 208 |
| Vikt | 340 gr |
| Utgiven | 1999-02-10 |
| ISBN | 9789163076190 |
Bokens viktigaste avsnitt:
- "Beskrivning av svårigheter av DAMP-karaktär i tonåren." Avsnittet tar upp aktivitetskontroll och uppmärksamhet, motorik, inlärning, tal, kamrater och fritid samt plusfaktorer.
- "Fallbeskrivningar" Här får läsaren möta elever från författarens vardag.
- "Åtta gymnasier i Västmanlands län" och "Befintliga åtgärder på de åtta gymnasierna" innehåller en beskrivning av de åtta gymnasier som deltog i projektet samt en redovisning av de åtgärder som de hade möjlighet att sätta in.
- "Projektbeskrivning" En noggrann beskrivning av hur projektet genomfördes.
- "Elever i projektet - fallbeskrivningar." Här belyses hur man kan arbeta med elever som ingår i ett projekt och visar hur mycket större möjligheterna att genomföra olika åtgärder är.
- "En arbetsmodell" återger vikten av ett mycket noggrant genomförande och uppföljning av åtgärder.
En gymnasielärare skriver: "Rätt till en ljusnande framtid är synnerligen angelägen läsning. Boken borde finnas i varje lärarrum, användas i lärarutbildningen, vid studiedagar och i studiecirklar."
- "Beskrivning av svårigheter av DAMP-karaktär i tonåren." Avsnittet tar upp aktivitetskontroll och uppmärksamhet, motorik, inlärning, tal, kamrater och fritid samt plusfaktorer.
- "Fallbeskrivningar" Här får läsaren möta elever från författarens vardag.
- "Åtta gymnasier i Västmanlands län" och "Befintliga åtgärder på de åtta gymnasierna" innehåller en beskrivning av de åtta gymnasier som deltog i projektet samt en redovisning av de åtgärder som de hade möjlighet att sätta in.
- "Projektbeskrivning" En noggrann beskrivning av hur projektet genomfördes.
- "Elever i projektet - fallbeskrivningar." Här belyses hur man kan arbeta med elever som ingår i ett projekt och visar hur mycket större möjligheterna att genomföra olika åtgärder är.
- "En arbetsmodell" återger vikten av ett mycket noggrant genomförande och uppföljning av åtgärder.
En gymnasielärare skriver: "Rätt till en ljusnande framtid är synnerligen angelägen läsning. Boken borde finnas i varje lärarrum, användas i lärarutbildningen, vid studiedagar och i studiecirklar."

























