Influencer marketing i praktiken

Influencer marketing i praktiken
Författare
Förlag Sanoma Utbildning
GenreManagement
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor230
Vikt371 gr
Utgiven2022-08-15
SABQblb
ISBN 9789152363324

<strong>Influencer marketing har blivit en mer självklar del av många företags och organisationers marknadsföringsmix. Det handlar om att använda inflytelserika profiler med ett betydande antal följare för att nå ut till en målgrupp på ett trovärdigt sätt – oavsett om det handlar om att bygga varumärke, sälja varor eller sprida budskap.</strong>

 

Influencer marketing i praktiken presenterar beprövade arbetssätt och metoder samt aktuell forskning inom området. Dessutom innehåller boken fallstudier, övningsuppgifter och intervjuer med experter. Boken vänder sig till dig som studerar marknadsföring och kommunikation, men kan också användas som inspirations- och kunskapskälla för dig som exempelvis arbetar på en reklambyrå eller marknadsavdelning.

 

Författaren <strong>Johannes Gustavsson</strong> har både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom influencer marketing, dels som grundare av en agentur som representerar influerare, dels som föreläsare och utbildare inom yrkeshögskolan. Han har tidigare skrivit boken Uppfödd på nätet (2019).

 

Sagt om boken:

 

<em>“Gustavsson skriver i inledningen till Influencer marketing i praktiken att han velat skriva den bok han själv saknade inledningsvis och det är just en sådan grundläggande och användbar bok han bidrar med. Helhetsbetyg 4/5.”</em> <strong>– Bibliotekstjänst BTJ</strong>

 

<em>“Boken är mycket populär på kontoret och alla vill låna hem den! Jag är imponerad över både innehållet och språket. Riktigt bra.”</em> <strong>– Jonas Westling, Nine Agency</strong>

 

<em>"Boken samlar på ett lättbegripligt och inspirerande sätt alla de viktigaste parametrarna för att lyckas med influencer marketing. Johannes Gustavsson har gedigen erfarenhet från branschen och kan därför skapa förståelse för hur man gör influencer marketing på ett långsiktigt, etiskt och hållbart sätt för alla inblandade. En väldigt användbar och konkret bok som alla intresserade i fältet borde läsa!" </em><strong>– Elin Häggberg, Teknifik</strong>

 

<em>“</em><em>Jag tycker att boken är föredömlig och läsvärd för att den tar upp så många olika vinklar och synsätt på influencer marketing. Johannes analys och modeller för förklaring av detta intressanta fenomen finns med som en röd tråd genom hela boken. </em><em>Mångfacetterad, rolig och lärorik.</em><em>” </em><strong>– Cecilia Thilenius Lindh, Mälardalens universitet</strong>

 

<em>“As a scholarly practitioner of media, researching media platformization and influencer industry, I found Johannes Gustavsson’s textbook on influencer industry business practices an invaluable resource as to the state of the industry in Sweden. Offering up-to-date insight on the regulation as well as actors in the business of influencing, Gustavsson elucidates the roles of influencer marketing agencies, talent agencies and networks (MCNs) as intermediaries between advertisers and influencers. This book is a useful resource into the inner workings of a growing sector of our media environment to all media professionals.”</em> <strong>– Tuija Aalto, University of Tampere</strong>