Samhällskunskapsdidaktik för ämneslärare

Samhällskunskapsdidaktik för ämneslärare
Serie Samhällskunskapsdidaktik för lärare
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor180
Vikt200 gr
Utgiven2025-07-31
SABEabo
ISBN 9789151111377

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Samh&auml;llskunskap &auml;r ett av de mest centrala &auml;mnena i skolan f&ouml;r att ge elever de kunskaper och f&ouml;rm&aring;gor som beh&ouml;vs f&ouml;r att f&ouml;rst&aring; och engagera sig i ett komplext och demokratiskt samh&auml;lle.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I samh&auml;llskunskapsundervisningen ber&ouml;rs politiska, ekonomiska, sociala och juridiska samh&auml;llsfr&aring;gor. Men f&ouml;r att elever ska kunna f&ouml;rst&aring;, analysera och diskutera dessa fr&aring;gor m&aring;ste ocks&aring; deras egna erfarenheter av samh&auml;llet inkluderas. Den h&auml;r boken ger ett st&ouml;d i genomf&ouml;randet av en s&aring;dan komplex undervisning.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Samh&auml;llskunskapsdidaktik belyser de utmaningar och m&ouml;jligheter som kan uppst&aring; i samh&auml;llskunskapsundervisningen. Den ger &auml;ven konkreta r&aring;d om hur undervisningen kan planeras, genomf&ouml;ras och utv&auml;rderas. I boken fl&auml;tas teori och praktik samman f&ouml;r att &aring;sk&aring;dligg&ouml;ra vilka st&auml;llningstaganden och v&auml;gval som l&auml;rare kan st&aring; inf&ouml;r i sin undervisning och vilka konsekvenser s&aring;dana v&auml;gval kan leda till. Inneh&aring;llet i boken &auml;r anpassat till Lgr22 och Gy25, och lyfter dessutom fr&aring;gor som har betydelse bortom l&auml;roplanens skrivelser.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken riktar sig till blivande s&aring;v&auml;l som verksamma &auml;mnesl&auml;rare i &aring;rskurs 7&ndash;9 och gymnasiel&auml;rare, men inneh&aring;llet &auml;r ocks&aring; aktuellt f&ouml;r grundl&auml;rare eftersom resonemang och exempel kan anpassas f&ouml;r undervisning i &aring;rskurs 1&ndash;6.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens f&ouml;rfattare &auml;r professor Johan Sandahl och universitetslektor Mattias Bj&ouml;rklund, b&aring;da verksamma som forskare och l&auml;rarutbildare vid Stockholms universitet. De har ocks&aring; l&aring;ng erfarenhet av samh&auml;llskunskapsundervisning i skolan.</span></span></span></span></span></span>