
Förskolans demokratifostran, 2 uppl : i ett föränderligt samhälle

| Serie | Förskolans demokratifostran |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Gleerups Utbildning AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 112 |
| Vikt | 188 gr |
| Utgiven | 2022-04-06 |
| SAB | Em.01 |
| ISBN | 9789151107424 |
I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare. Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt.
Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena som påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser av särskild betydelse för förskolans demokratifostran. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel.
Bokens andra upplaga innehåller uppdaterade referenser och kommentarer till förskolans styrdokument. Här presenteras aktuell forskning, och händelser i omvärlden med relevans för förskolans demokratifostran diskuteras.
Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
























