
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare

| Medverkande | |
|---|---|
| Förlag | Gleerups Utbildning AB | 
| Genre | Pedagogik | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 308 | 
| Vikt | 610 gr | 
| Utgiven | 2020-06-22 | 
| SAB | Eab.01 | 
| ISBN | 9789151103419 | 
                Nästan alla barn i Sverige deltar i någon form av förskoleverksamhet. Därmed är förskolan en central del i samhället. Förskolan ska erbjuda aktiviteter och innehåll där barn, med olika bakgrund och intressen, ska utvecklas enskilt och i grupp.
Förskolan och barns utveckling ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner: 
• Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
• Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
• Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
• Uppföljning och utveckling i förskolan
I den nya upplagan av boken har innehållet uppdaterats och ett nytt kapitel om lekresponsiv undervisning har tillkommit.
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola. 
<span > </span>
Bokens författare representerar många universitet och högskolor. Redaktörer är Anne-Li Lindgren, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Roger Säljö, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Förskolan och barns utveckling ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner: 
• Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
• Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
• Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
• Uppföljning och utveckling i förskolan
I den nya upplagan av boken har innehållet uppdaterats och ett nytt kapitel om lekresponsiv undervisning har tillkommit.
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola. 
<span > </span>
Bokens författare representerar många universitet och högskolor. Redaktörer är Anne-Li Lindgren, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Roger Säljö, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
 
				
























