Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom

Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom
Serie Lekens flertydighet
Författare
Medverkande
Förlag Liber
GenrePsykologi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor198
Vikt264 gr
Utgiven2011-08-19
SABDofa
ISBN 9789147100132
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

I Lekens flertydighet lyfter Maria Øksnes fram nya perspektiv på barns lek. I boken diskuterar författaren rådande teman och diskurser som bestämmer hur vi tänker och agerar när det gäller barns lek i förskola, fritidshem och skola. Hon beskriver hur viktigt det är att barn får lov att bara vara barn delar av dagen och leka utan vuxnas förväntningar på att det ska komma ut någon form av lärande ur deras lek.

Författaren vill också lyfta fram barnens egen upplevelse av sin lek och fritid i förskola och fritidshem. I dag finns mycket lite forskning som intresserar sig för vad leken faktiskt betyder för barnen. Mot bakgrund av den ”nya” barndomssociologin betraktas barn nu emellertid som sociala aktörer; som subjekt som kan bidra med sina egna erfarenheter och uppfattningar av sina liv, eftersom de konkret känner i sin egen kropp vad det innebär att vara barn, att leka och ha fritid.

Boken riktar sig främst till blivande yrkesverksamma lärare på förskolenivå och fritidspedagoger.

Sagt om boken
" /.../ "Boken är skriven utifrån norska förhållanden och styrdokument, men boken äger samma giltighet och aktualitet i sin svenska språkdräkt." Ulf Malmqvist, lektör, BTJ häfte 11121023.

Om författaren
Maria Øksnes är själv förskollärare, men i dag verksam som forskare. Hon undervisar också blivande förskollärare vid DMM, Högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim, Norge. I sin bok är hon diskussionsglad, vilket ger texten ett engagemang som betvingar läsaren.