Grafisk kommunikation

Grafisk kommunikation
Serie Grafisk kommunikation
Författare
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor288
Vikt703 gr
Utgiven2008-02-07
ISBN 9789147087914
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Att med text och bild förmedla ett budskap i tryckta, rörliga eller interaktiva medier kräver särskild kunskap: Man måste vara medveten om kommunikationens mekanismer, hur typografi, bild och den grafiska formen påverkar. Man måste också förstå hur text och bild kan samspela på effektivaste sätt. Nyckelord är strategisk planering, budskap och kreativitet.

Teori och praktik varvas i bokens kapitel:

<ul> <li>Kommunikation</li> <li>Typografi</li> <li>Bild</li> <li>Grafisk form</li> <li>Original</li> <li>Färglära</li> <li>Expo</li> </ul>

En tillämpning av bokens olika avsnitt ges i en beskrivning av en större kampanj mot droger i slutet av boken.

Grafisk kommunikation är lämplig i kurser som Grafisk kommunikation, Bild och form och Webbdesign, liksom i mer fristående utbildningar inom grafisk formgivning. Den här fjärde upplagan är uppdaterad och illustrerad med aktuella exempel.

Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.

Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström,art diretor och lärare på RMI-Berghs, Pär Lundgren, lärare och utvecklingsledare vid Mediepedagogiskt Center i Karlstad och Georg Flessa, skribent, formgivare, m m.