
VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Studentlitteratur AB | 
| Genre | Pedagogik | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 232 | 
| Vikt | 335 gr | 
| Utgiven | 2024-03-25 | 
| SAB | Ep.04 | 
| ISBN | 9789144161105 | 
                Allting börjar med en bra lärare - och för att kunna bli en bra lärare krävs en bra verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Att vara VFU-handledare är ett mångfasetterat och viktigt uppdrag, som får stor betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. VFU-handledare behöver vara skickliga i att både undervisa och handleda utveckling av praktiskt yrkeskunnande. I boken utforskas tre centrala kompetenser för VFU-handledare: observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens. För en bra och hållbar utbildning behöver dessa kompetenser genomsyra hela handledningsprocessen. Det är också viktigt med en god samverkan mellan VFU-handledare och handledare för den högskoleförlagda utbildningen.
Boken vänder sig främst till VFU-handledare och VFU-ansvariga på lärosäten, men även till VFU-ansvariga hos skolhuvudmän och beslutsfattare för lärarutbildningar.
Boken vänder sig främst till VFU-handledare och VFU-ansvariga på lärosäten, men även till VFU-ansvariga hos skolhuvudmän och beslutsfattare för lärarutbildningar.
 
				























