
Undervisningskvalitet i svenska klassrum

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Danskt band |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 428 |
| Vikt | 620 gr |
| Utgiven | 2022-07-20 |
| SAB | Ea |
| ISBN | 9789144157054 |
Kvaliteten på lärares undervisning är en avgörande faktor för vad och hur mycket elever lär sig i skolan. Men vad kännetecknar egentligen undervisningen i svenska klassrum? Och i vilken mån går det att koppla särskilda undervisningssätt och strategier till elevernas kunskapsutveckling?
I den här boken utforskas grundligt begrepp som god och kvalitativ undervisning. Boken bygger på en omfattande forskningsstudie som genomförts i drygt 80 högstadieklassrum på olika skolor och i olika kommuner. Genom videoobservationer, enkäter och kunskapstester har forskarna bakom studien försökt klarlägga både hur undervisningen bedrivs och hur undervisningskvalitet hänger ihop med elevers lärande.
Undervisningskvalitet i svenska klassrum vänder sig i första hand till lärarstudenter, verksamma lärare, lärarutbildare och forskare på utbildningsområdet, men också till en bredare allmänhet som intresserar sig för frågor om kvalitet i skolans undervisning.
I den här boken utforskas grundligt begrepp som god och kvalitativ undervisning. Boken bygger på en omfattande forskningsstudie som genomförts i drygt 80 högstadieklassrum på olika skolor och i olika kommuner. Genom videoobservationer, enkäter och kunskapstester har forskarna bakom studien försökt klarlägga både hur undervisningen bedrivs och hur undervisningskvalitet hänger ihop med elevers lärande.
Undervisningskvalitet i svenska klassrum vänder sig i första hand till lärarstudenter, verksamma lärare, lärarutbildare och forskare på utbildningsområdet, men också till en bredare allmänhet som intresserar sig för frågor om kvalitet i skolans undervisning.

























