
Från lärandets loopar till lärande organisationer

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Danskt band |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 168 |
| Vikt | 260 gr |
| Utgiven | 2022-03-16 |
| SAB | Oaba |
| ISBN | 9789144140346 |
Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser.
Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin beskrivs hur forskningen och teoribildningen om individuellt och kollektivt lärande i organisationer utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning tillkommit. Den lärande organisationens pedagogiska grundidé diskuteras i relation till dagens sätt att styra och leda organisationer.
Boken vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.
Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin beskrivs hur forskningen och teoribildningen om individuellt och kollektivt lärande i organisationer utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning tillkommit. Den lärande organisationens pedagogiska grundidé diskuteras i relation till dagens sätt att styra och leda organisationer.
Boken vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.


























