Företagsekonomin och samhället

Företagsekonomin och samhället
Medverkande
Förlag Studentlitteratur AB
GenreEkonomi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor365
Vikt0
Utgiven2013-08-23
SABQb
ISBN 9789144093505
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Denna bok utgör en skarp, angelägen och aktuell uppgörelse med en del mindre lyckade fokuseringar inom det allt mera dominerande utbildnings- och forskningsämnet företagsekonomi (en beteckning som är ganska missvisande). Boken slår ett antal välriktade och övertygande slag för en mer engagerad och samhällsrelevant företagsekonomi. Förhoppningsvis läses och debatteras den flitigt på olika institutioner och stimulerar till en viktig omorientering. 

Mats Alvesson,  professor i företagsekonomi vid Lunds universitet.

 

Företagsekonomin och samhället pekar på en av den företagsekonomiska forskningens stora problem nämligen tendensen att nya idéer kan presenteras som kunskapsrevolutioner och paradigmskiften trots att de saknar samhällelig relevans. Identifierade forskningsgap och kunskapsluckor svarar i vissa fall mot den enskilde forskarens behov av att skapa sig ett personligt varumärke snarare än mot reella kunskapsbehov eller aktuella samhällsproblem. För karriärforskaren blir det viktigare att lära sig en retorik för att producera vetenskapliga artiklar snarare än att producera kunskap av betydelse för individen, företaget eller samhället. Rådande utvärderingssystem och utvärderingsiver förstärker detta. Denna bok utgör en nyttig motvikt, ja något av en väckarklocka, genom att föreslå en alternativ väg. 

Per Skålén, professor i företagsekonomi vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet.