
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 176 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2013-07-26 |
| SAB | Ea |
| ISBN | 9789144084534 |
Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
- vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
- vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
- vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
- grunderna för hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
- på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
- hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
























