
Företagsansvar : CSR som managementidé

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Studentlitteratur | 
| Genre | Ekonomi | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 198 | 
| Vikt | 0 | 
| Utgiven | 2011-08-23 | 
| SAB | Qb | 
| ISBN | 9789144068794 | 
                CSR, företags sociala ansvarstagande, har blivit ett populärt koncept i företagsvärlden. Denna bok behandlar CSR som en managementidé, det vill säga som ett redskap för verksamhetsstyrning. Boken visar att CSR har mycket gemensamt med andra populära managementidéer – lean production, total quality management, just-in-time, business process reenginering och six sigma, för att nämna några. Men det finns också väsentliga skillnader. I boken redogörs för hur CSR uppkommer och sprids i företagets omvärld, men även för vad som händer när CSR når företagsledningar, implementeras och används i den dagliga verksamheten. Författarna visar att två grundläggande värden för allt företagande – legitimitet och effektivitet – är lämpliga för att analysera hur CSR påverkar företag, samt hur CSR liknar och skiljer sig från andra populära managementidéer. Boken är lämplig för kurser i ekonomi vid universitet och högskola, för forskare och insatta praktiker.            
 
				























