
Metoder i kommunikationsvetenskap

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Studentlitteratur |
| Genre | Samhälle, politik och debatt |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 339 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2010-09-10 |
| SAB | Bs:dd |
| ISBN | 9789144067636 |
Medie- och kommunikationsvetenskap bygger på både samhällsvetenskap och humaniora och använder sig därmed av en rad metoder i forskning och uppsatsarbeten. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. I boken presenteras både kvantitativa metoder – surveyundersökning och innehållsanalys – och kvalitativa metoder, som etnografisk observation, intervjuer (personliga intervjuer och gruppintervjuer) och textanalytisk metod.
Inom medie- och kommunikationsvetenskap förekommer också en uppsättning olika teorier och metoder för att analysera språk och medier. I boken presenteras därför ett antal av dessa metoder, med teoretisk bakgrund såväl som konkreta exempel. De analysmetoder som ingår i volymen är bildanalys, retorikanalys, filmanalys, receptionsanalys samt tre former av diskursanalys; kritisk diskursanalys, dialogisk analys och analys av samtal. Sammantaget ger boken en stabil grund för såväl avancerade forskare som studenter inom det breda forskningsfält som ämnet innefattar.
Andra upplagan
























