Regenbogen 6 Elevbok - Tyska 1 - 2

Regenbogen 6 Elevbok - Tyska 1 - 2
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
Språk
Antal sidor175
Vikt0
Utgiven2002-02-22
SABFf
ISBN 9789144041155
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Regenbogen 6 är ett läromedel i tyska för unga nybörjare.

I Regenbogen 6 lär eleverna på ett lekfullt sätt. Viktiga uttryck och ett funktionellt ordförråd tränas i autentiska sammanhang och den muntliga förmågan sätts i fokus.

Sånger, ramsor och dramatiseringar bygger upp den naturliga språkkänslan och får språkliga strukturer och idiomatiska uttryck att fastna nästan automatiskt. En grundlig och konsekvent uttalsträning gör också att eleverna känner sig trygga och vågar lita på att bli förstådda när de talar tyska.

Regenbogen för skolår 6 består av elevbok, facit, lärarhandledning och cd.

lgr 11

Regenbogen är väl anpassad till ämnesplanerna för Moderna Språk inom Lgr11 genom att ta upp vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelser som att handla skor, böcker eller mat; att boka och checka in på hotell; ett möte med tyska turister i Sverige; filmer, musik och tyska ungdomars fritidsintressen och drömyrken. Eleven lär sig att uttrycka en åsikt, beröm och ilska (7:5,11,13) att ursäkta sig för att komma för sent (8:8), och hur det känns att vara förälskad (7:16) eller svartsjuk (8:13). Vi får ta del av en ung flyktings erfarenheter (8:11), en bergsvandring som kunde slutat illa (9:3) och hur det gick när blixten slog ned (9:13).

Samtal eller dialoger möter oss i alla kapitlen fr.o.m. år 7, och här finns intervjuer med ungdomar som praktiserat på ett stålverk (9:12). Eleverna får stifta bekantskap med berättelserna om råttfångaren från Hameln och om Wilhelm Tell (9:10-11). Redan i första kapitlet (6:1) introduceras olika skyltar. De flesta avsnitten avslutas med en sång eller en dikt.

Vi får veta vilka fasta uttryck och formuleringar som används för att be om något (6:12), uttrycka entusiasm, förvåning eller en (avvikande) åsikt (7:16; 8:5,7; 9:4), tacka för något (9:8) eller ändra en tid (9:11), och lär oss att förstå och ge instruktioner som t.ex. att laga en böngryta med tillbehör (9:8).

Eleverna inbjuds att göra en intervju tillsammans (8:14), planera ett besök i Berlin (8:13), beskriva en upplevelse (9:13) och berätta om sin drömresa (9:14). Uttal och intonation övas i ”Aussprache”-avsnitt, och i form av ”Denk daran!” eller ”Wiederhole!” uppmanas eleven att lära in eller repetera grammatiska strukturer.